Svårt skadad L. Hongi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waterboy78
    Användare
    • augusti 2004
    • 41

    Svårt skadad L. Hongi

    Kom hem från julfirandet(2 dygn) och hittade min L. Hongi i mycket dåligt skick. Antagligen har den utamanat den dominante Ps. Demasonin och skrapat upp ena sidan i stridens hetta. Fisken är ca. 8cm och såret sträcker sig över halva kroppen. Det är så sjupt så att det längst in är lite blodrött. En del av fenorna är även medfarna. Vet inte om den i samma veva angripits av nåt slags infektion för en del av fjällen står ut och den verkar ha svårt att hålle sig nere i vattnet och får hela tiden simma med huvudet aningen neråt.
    Först då jag såg den planerade jag att avliva den men efter en stund övervägande så flyttade jag den till ett 80 liters kar i vilket jag tillsatte 1dl salt. Efter att den nu simmat i sjukhuskaret i drygt ett dygn så verkar den piggare. Den tar en simtur nu och då men såret ser förfärligt ut.
    Är det nåt mer jag borde göra, någon annan medicin än salt jag borde tillsätta? Är 1dl salt på 80liter vatten ok i sjukhuskaret?
    2 dåliga bilder på patienten:



    Tacksam för svar och synpunkter,
    Johan
    Senast redigerad av waterboy78; 29 december 2005, 10:36. Anledning: tilsatte bilder
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    prova etozon som har en bra läkande effekt på sårskador, bra att du inte avlivade "patienten", mbunas är förvånansvärt härdiga ciklider.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Du kan ta upp till 2dl salt i 100 liter, men inte mer. Fiskar har en jädrigt bra förmåga att läka sår och om han inte fått några problem med de inre organen så kommer han säkert ta sig.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • waterboy78
        Användare
        • augusti 2004
        • 41

        #4
        Tack för svaren, trevligt att höra att han har goda chanser
        Jag gav just några pellets åt honom och han kom t.o.m. och åt några så set ser ju lovande ut.
        Hur är det med temperaturen, läker såren bättre vid varm eller kall temperatur?

        /Johan

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          högre temp ökar väl kroppens metabolism som bör generera snabbare läkning men å andra sidan kan ökad temp även öka risken för infektion så ja vet inte riktigt..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Ge honom tid, lugn och ro så ska det säkert gå bra.

            Jag hade en Hongi-hanne som de hade gått hårt åt (inte så öppet sår som din har). Elakingarna hade snaskat i sig mestadels av hans fenor men efter ett par veckor i en fiskfälla började fenorna ta sig och snart var han ute igen. Han lever fortfarande även om han är underlägsen.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            Arbetssätt...