Växtakvarium med jordbotten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #31
    Eftersom jag inte kan ett smack om växter undrar jag lite över vilka växter jag ska ha. Jag vill ha lite låga växter, ser ju så snyggt ut med en grön matta... Men då kanske det krävs lite andra grejer för att lyckas...

    Andra relativt lätta växter är väl att föredra som nybörjare så man inte tappar intresset på grund av misslyckanden så här i början.

    Har kollat lite på bilder på växtakvarium, ser läckert ut men det finns nog inte ett av de där man inte kör med Co2 o s v... Så vad ska jag ha i mitt jordbottenkar??


    Mvh Erik

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #32
      En lågväxare du skulle kunna testa är M. hirsuta, kanske tom nålgräs om du har ganska bra tryck i ljuset (vilket är ovanligt över low-techs).

      Sagittaria subulata kan nog funka i low-techs också, men den kan bli ganska hög.

      Vallisneria, Javaormbunke, Limnophila sessiliflora är tacksamma växter som man kan knåpa ihop något vackert med.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #33
        I ett kar med jordbotten så funkar sällan alla växter man stoppar i. Enklare växter är att föredra, men förtvivla icke: det finns mycket man kan göra med enkla växter som blir skitfräckt. Tycker indelningen i enkla/svåra växter är lite trist på det sättet.

        Ett enkelt, lättskött och snyggt kar går att ordna med t ex Javaormbunke, Javamossa och lite olika Cryptos.

        Lägg i jordbotten där du vill ha planterade växter, resten är grus/sand. Ordna ett gäng rötter som går upp till ca hälften av karets höjd, placera rötterna efter inspiration från t ex Amano (eller vilket annat snyggt växtkar med rötter som du hittar på nätet). Knyt fast Javaormbunkarna med sytråd/fiskelina på rötterna eller kila fast dem, gärna så att de når upp till ytan. Då får du höjd i karet. Javamossan kan knytas fast på rötter/sten på samma sätt, och Cryptos går fint att fylla ut med där du har jordbotten. Någon snabbväxare som Hygrophila polysperma, Limnophila sessiliflora, Heternanthera eller liknande skapar en snygg ljusgrön kontrast. Plantera även dessa i jordbotten.

        Ha sen bara lite tålamod eftersom ett växtkar utan CO2 inte fungerar så snabbt. Byt vatten någon gång i månaden, pytsa i lite gödning samtidigt. Inte för kraftigt ljus. Har kört liknande koncept många gånger, fast utan jordbotten - kan bli väldans bra.

        Och för att förtydliga: själv hade jag inte provat lerbotten i hela karet, inte heller lågenergilampor. En del roliga experiment med vattenväxtjord och växter i krukor har jag dock gjort. Kan funka klockrent i kruka.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #34
          Jag ska alltså bara ha jord där jag planterar växterna, övriga botten endast grus? Förstod jag dig rätt Patrik?

          Ska åka och spana in blomjord idag, den ska ju ligga och gosa till sig ett par veckor så...


          Mvh Erik

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #35
            En annan fråga som jag glömde...

            Hörde av någon någongång att man kunde hälla i en Ramlösa eller liknande för att ge växterna en skjuts. Verkar ju inte så logiskt så här i efterhand när jag läst på lite. Eftersom växterna vill ha en jämn dos CO2.

            Men ändå värt att kolla om ni någonsin provat eller hört talas om det, ni experter


            Mvh Erik

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #36
              Hörde av någon någongång att man kunde hälla i en Ramlösa eller liknande för att ge växterna en skjuts. Verkar ju inte så logiskt så här i efterhand när jag läst på lite. Eftersom växterna vill ha en jämn dos CO2.
              Stämmer. Det är inte så smart eftersom man lurar växterna. Det tar någon vecka innan växterna under CO2-begränsande förhållanden bygger upp enzymer som gör det enkelt att använda bikarbonat. Så slänger du ner en liten fjutt CO2 med ojämna mellanrum kommer växterna bara få små duttar av kol.

              Det är ungefär vad som händer om man byter vatten ofta i vanliga akvarier eftersom kranvattnet ofta innehåller en del CO2. Det är därför det funkar bättre med växterna i akvarier som antingen har stabil CO2-tillförsel från tub eller att man skiter i vattenbytena så långt det går.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Erik,
                beror på hur du vill lägga upp karet var jorden ska vara. Om du kör enligt råden med en hel del rötter i karet är det onödigt med jord under dem. Fast å andra sidan - när du ändå trixar är det kanske lika bra att köra jord under hela bottenlagret, har man växter på rötter så är det lätt att möblera om...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...