AquaBee UP2000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • juli 2004
    • 71

    AquaBee UP2000

    Hej!

    Har precis startat ett 720 liters. Är väldigt nöjd med allt förutom pumparna...

    I akvariet har jag två BTN-moduler fyllda med filtermaterial och pump högst upp (AquaBee 1000 och AquaBee 2000). Nu tycker jag att speciellt den större pumpen, UP2000, är ganska högljudd och väldigt störande...
    Så jag undrar vad jag kan göra för att få den tystare? Eller är det så att man får räkna med att det låter en hel del om en pump på 2000l/h?

    Pumpen ligger inte direkt mot glaset eller modulsidan utan det är någon cm och jag har även lagt filtermatta mellan. En del ljud kommer nog av röret som går genom modulen ifall inte röret ligger perfekt, men jag tycker även pumpen verkar låta en hel del...

    /Mattias
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Jag skulle kasat ut pumparna dom går sönder och är svåra att få tysta.
    Tyvär har jag bara dålig erfarenhet av dom pumparna,om du behöver nya pumpar vet du ju vad du kan få bra pris det har du ju fått tidigare.

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • december 2004
      • 104

      #3
      Jag har en sådan pump med den lät en hel del innan jag tog ur impellern och filade lite på den så den blev jämn så att min hade lite skav på ena sidan filade bort det och sedan var den helt tyst å går kanon...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        jag lånade en sådan några månader av en polare, fungerade jättebra och var tystr trots att den satt med sugpropparna mot glaset. Gick bra som fasen!
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Rickard81
          Användare
          • januari 2004
          • 91

          #5
          Jag har en AquaBee 2000 i saltkaret och jag tycker att den är tyst faktiskt.

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #6
            Jag har en UP3000 och en UP2000 och båda är skapligt tysta. Speciellt om man jämför med en Project på 2000 l/h, där kan vi snacka skrammel. Jag bytte impeller men det hjälpte inte ett dugg.

            Kommentar

            • Mmm
              Användare
              • juli 2004
              • 71

              #7
              Hmm, verkar ju vara lite blandade erfarenheter. Men jag ska kolla ifall jag kan fila lite på impellern och om det gör någon skillnad.
              "Skapligt tysta". Kanske är så att man ska räkna med att det låter en del om en pump på 2000l/h, eller?

              Vad skulle annars alternativet vara till denna pump om man vill ha en som är tystare?

              /Mattias

              Kommentar

              Arbetssätt...