Och så blev det yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigFish
    Användare
    • februari 2005
    • 21

    Och så blev det yngel!

    Jag tyckte algtillväxten i akvariet var lite för klen, så för dryg månad sedan ställde jag om timer'n och gav firrarna lite längre och mer ljus för att kompensera för det ynka solljus vi har denna årstid. Algerna och växterna har tagit sig bra, dessutom lekte mina Mainganos för första gången!
    Igår fångade jag in honan för att stoppa över henne i en avskärmad del av akvariet, hon spottade direkt. Jag räknade till 5 yngel. Det var ju inte direkt lätt att fånga henne, det gick några timmar varefter jag till slut plockade ut halva inredningen...

    Jag har läst att Mainganon (Cyanerohabdos) ger kullar om ca 20 yngel. Min hona som lekte gav som sagt 5 yngel men och andra sidan var det hennes första lek. Hon är bara drygt 5 cm. Kan man vänta sig större kullar framöver? Eller kan det ha varit min stressande jakt på henne som fått henne att spotta ett gäng innan hon landade i håven?

    God Fortsättning!
    Jonas
    Vänliga Hälsningar,
    Jonas
  • malplacerad
    Användare
    • maj 2005
    • 877

    #2
    Hej bigfish, grattis till nedkomsten

    Det enda tråkiga med tuggande honor brukar vara jakten på honan i fråga, jag lyfter alltid ur inredningen innan jag börjar jaga, det spar massor med tid. Sen när jag placerar ut stenarna igen så blir det lite ommöblerat. Dock har jag inte märkt något negativt med det så fiskarna bryr sig nog inte.

    5 yngel låter kanske lite fjuttigt, men några ägg kanske har svalts av misstag och något yngel kanske har slunkit ut förmodligen då i samband med att honan varit hungrig och försökt tagit sig en liten matbit?

    Sen kanske paret blev störda under leken och det blev inte så många ägg befruktade.

    Du kan ju lyfta på stenar och övrig inredning för att se om något yngel ligger och trycker någonstans, det har hänt flera gånger att jag hittat småfisk i mitt kar som inte borde finnas där, gömda bland skrevor och utskjutande stenar.
    ||||

    Kommentar

    Arbetssätt...