För lugna malawisar, ingen fart alltså. Åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    För lugna malawisar, ingen fart alltså. Åtgärd?

    Lite lugnt och stillsamt i ett malawikar kanske många önskar sig. Jag vill ha mer fart i mitt 300 liters.
    Akvariet är inrett med många gömställen. En hemmagjord frigolitbakgrund med en del håligheter och tunnlar. Till detta finns det en del kolsten staplade, så att fler gömställen bildas.
    I akvariet går 10 Demasoni, ca 3-4 cm, 9 st vuxna Golden mestadels honor, 1+2 Melanochromis joanjohnsonae, Likomapärlan samt några guldancistrus.
    Den enda fisken som sätter lite fart i karet är Likomahanen som jagar på sina två honor betydligt mer än vad man kan läsa sig till i artbeskrivningar. Likomapärlan skall ju kunna gå i ett 100 liters enligt en del litteratur, men jag tvivlar starkt på det. Mitt 300 liters med alla dessa gömställen räcker knappt till.
    För det mesta står fiskarna väldigt stilla och kikar fram från sina gömslen. Vid matning kommer de förståss.
    Jag har förlorat 4 Demasoni. Försvinner några till så är väl hoppet ute.
    De vuxna fiskarna Golden och Likomapärlan leker. (Likoman dock inte i detta kar, men det kommer vilken dag som helst)

    Vad tror ni om att utöka med ytterligare en art som får sätta lite fart på allihop?

    Någon revirhävdande art såsom P. Flavus 3-5 cm eller?

    //Gunnar K
    Min zoon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Ökad vattencirkulation (du skriver inte vilken snurr på vattnet du har), fler vattenbyten och mer omväxlande matning är de tips jag kommer på rakt av. Ingen aning om vad som "stämmer in" på ditt kar. Vet inte om fler ciklider gör det bättre - kanske om du väljer någon som verkligen är känd för att inte vara skygg. Annars kanske du kan komplettera med någon tuff stimfisk i ytan för att locka fram cikliderna.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Lite underligt det som du beskriver...

      Har du bra vattenvärden?

      Om alla är lite räddhågsna och gömmer sig så skulle jag tro på vattenvärden i ett första skede...sedan fundera på tillsättande av fler arter/fiskar.

      Har du yngelkar?

      Om du hade det och hade ett gäng ungdjur så skulle du kunna testa med det då yngel inte är lika rädda/känsliga av sig (eller dumma nog att inte vara rädda).

      Jag har haft problem tidigare när jag hade mbunas...röd zebra och golden bl a...och då hjälpte det att tillsätta yngel från annat akvarium. De större slutade med att gömma sig och vara rädda.

      Patriks tips om att öka vattencirkulationen är bra det också. Sedan kanske det kan vara så att du har gett fiskarna för mycket av det goda...dvs för många gömställen. Golden brukar inte vara i gömställen (iallafall inte de jag haft) utan brukar mest hålla sig i mitten av akvariet på ganska öppna ytor.

      1. Ta reda på nuvarande vattenvärden...
      2. Gör vattenbyten...
      3. Vad kan du göra för vattencirkulationen? Behövs det göras något?
      4. Om du har möjlighet att tillsätta yngel så gör det...om de har rätt storlek.
      5. Förändra inredningen.
      6. Ta uppehåll i matningen.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        var står akvariet, ljust,mörkt, i en lokal el i bostaden? har haft liknande problem som du men det berodde på ljustet som dom var ovana med.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Jag skall försöka svara på frågorna från start. Jag har de vanliga vattenvärden som vanligtvis duger till malawi ca 7,5 i ph, ingen nitrit, lagom hårt, ganska hårt buffrat vatten.
          Cirkulationen är ordnad med ett Eheim ytterfilter och ett Aquael innerfilter. Total pumpkapacitet ca 1500 l/h. Kanske i minsta laget, men borde väl räcka och har så gjort tidigare. Ytan rör sig rejält och t.o.m. så att blästersanden flyttar sig i karet.

          Stimfisk, ja det funderade jag på som ett alternativ till en revirhävdande art , som jag själv funderade över. Det beror ju delvis på att jag sitter på 8 flavusar i säljstorlek.

          Jag har flera yngel kar och även större kar än det här 300 liters. Jo, jag har några olika malawiyngel att testa med. Men kanske inte så många som går säkra för Likomahanen.
          Jag har ju även en del vuxna malawisar , att välja mellan i iom att jag har två större malawikar också.

          Min erfarenhet av Golden är heller inte att den att fisken skall stå och kika fram från görmställen.

          Många gömställen är ju framförallt till för Demasonigruppen.

          Vattenbyten, ja de sköter jag hyfsat, varannan vecka.

          Akvarieplaceringen är kanske inte den bästa. Karet står i mitt matrum, vilket innebär att det är en hel del trafik förbi. Men å andra sidan har det stått där tidigare också.

          Problemen med skygga fiskar kom iom att de magiska Demasoni införskaffades.
          Den 17 Oktober köptes 14 stycken. Demasonin kom från en ganska mörk lokal, inte källare, men med lite fönster, vilket jag har i massor i mitt matrum.

          Mina egan förändringtankar är en eller flera av dessa;

          * pytsa i en revirhävdande fisk
          * pytsa i en orädd stimfisk, men vilken? (Golden skall väl vara en fisk som brukar hålla sig framme)
          * möjligtvis förbättra filterkapaciteten/vattenkvaliten, men tveksamt att det är nödvändigt iom att karet inte är speciellt hårt belastat. Kan ett UV-C filter vara lösning på om det är så Demasoni har dukat under pga av bara vanliga vattenvärden, som inte är goda nog åt demasoni? (Sista frågan är ställd på zoopet också)

          Iaf några svar eller ytterligare upplysningar, om än rörigt återgivna.

          //Gunnar
          Senast redigerad av Havs; 26 december 2005, 15:47.
          Min zoon

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det ser ut som om du har ljus som kommer in från olika håll...

            Har du provat med att täcka sidorna så att bara framrutan får ljus utifrån? Det kanske blir reflektioner som fiskarna skräms av?

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Det ser ut som om du har ljus som kommer in från olika håll...

              Har du provat med att täcka sidorna så att bara framrutan får ljus utifrån? Det kanske blir reflektioner som fiskarna skräms av?
              Akvariets sidor är svartmålade iom frigolitbakgrunden. Bakgrunden når till halva sidorutorna ungefär. En sida är helt målad och den andra sidan till mer än hälften. Det gjorde jag när jag placerade karet där i matrummet.
              Min zoon

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ok...

                Det är hemskt svårt att utröna vad som kan vara problemet...men prova med att sätta in lite ungdjur så att det blir mer rörelse i karet. Prova med att byta vatten en gång i veckan då vattenkvaliteten (ur kran) kan variera.

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #9
                  Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Ok...

                  Det är hemskt svårt att utröna vad som kan vara problemet...men prova med att sätta in lite ungdjur så att det blir mer rörelse i karet. Prova med att byta vatten en gång i veckan då vattenkvaliteten (ur kran) kan variera.
                  Jag ska se över mina filter och se om jag kan förbättra något och byta vatten ännu tätare. Sedan kan jag ju pröva med mer ungfiskar. Det spelar kanske ingen stor roll vilken, bara de är orädda. En art som borde kunna passa bra är Trewar eller Röd zebra. De är matglada, tycker jag.

                  Eller också, ska det bara inte stå ett akvarium just där. Men det vore ju synd att inte kunna vila ögonen på ett akvarium vid köksbordet.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...