Herbivora eller Carnivora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #16
    Ursprungligen postat av Nils Holmström
    herbivora djur inte riktigt tål kött, medan carnivora inte har problem med grönt.
    Det stämmer väldigt dåligt med mina erfarenheter då mina carnivora ciklider fungerat perfekt sedan jag slutade ge dem räkmix (grönsaker). De får fortfarande samma mängd räkor, fisk och pellets, men inga som helst krånglande bukar längre.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #17
      Nils, sluta citera just detta inlägg av mig. Jag skrev ju fel, givetvis menar jag att Tropheus är herbivora. []

      Enligt Nationalencyklopedin så är det så här:

      herbivor [-vo:_r] (nylat. herbi_vorus, av ¤herba och lat. vo_ro 'sluka', 'sätta i sig'), detsamma som ¤växtätare.

      karnivor [-vo:_r] (lat. carni_vorus 'köttätande', av ca_ro 'kött' och -vorus '-ätare', av vo_ro 'sluka', 'sätta i sig'), carnivor, organism som äter andra djur. Hit hör förutom regelrätta kött- och fiskätare även djur och växter som äter t.ex. insekter (insektsätare) och andra småkryp.

      omnivor [-vo:_r] (senlat. omni_vorus 'allätande', av lat. o_mnis 'all' och vo_ro 'sluka', 'svälja'), detsamma som ¤allätare

      Jag väljer att tolka allätare (omnivor) som ett beteende som går ut på att avsiktlig söka animalisk föda i fritt vatten, dvs "jaga" ena stunden och beta alger i nästa stund. Att ägna största delen av jakten på föda till att "beta" aufwuchs och då få i sig mindre mängder animalisk föda skapar ingen renlevnadsvegetarian, däremot en herbivor varelse.

      Men jag är ingen expert. Jag försvarar bara den traditionella indelningen av fiskarna. ;-)
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Nils Holmström
        Användare
        • december 2005
        • 10

        #18
        Jo, det kan nog stämma visserligen...
        Men faktumet att det faktiskt finns smådjur i aufwuchen gör ju att en mindre mängd animalisk föda är helt okej och kanske till och med att föredra att ge sina mbunas.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Mbunas är i princip omnivora. Däremot kan man spekulera kring om det är mot sin egna vilja eller inte. Deras tarmsystem bör dock kunna hantera en viss mängd kött.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Sedan så har vi ju de som kallas Limnivora... plankton och algätande fiskar =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Både herbivora och carnivora firrar lär få i sig lite av "fel" delar. Herbivora får i sig en del smådjur vilka växter/alger de än lever på. Carnivora får i sig en del grönt genom den mat som deras foderdjur har i magen. Som jag ser det handlar det om vad firrarna mestadels lever på, och så komponerar man fodret utifrån det. Ex räkmix med 70-80 procent grönt för herbivora, kompletterat med mera vegetabilier för sig, samt räkmix med det omvända förhållandet till carnivora, kompletterat med mer animalisk kost för sig. Var är problemet?

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Enligt vissa sa ar en akta carnivor ett daggdjur som dodar och ater ett annat daggdjur...

                Piscivor = fiskatare ar en annan term.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Enligt den tesen så är alltså inte många akvariefiskar carnivora längre...hehe...;-)

                  Tänk vilken diskussion det blev över ett par ord i en artikel...hehe...lite kul faktiskt. Jag tror dock att de flesta här vet skillnaden även om det på senare tid pågått hårklyveri och dissekrering av ordens mening och betydelse. []
                  Senast redigerad av StefanL; 29 december 2005, 13:33.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Det ar nog bara de som jobbar med daggdjur som dodar och ater andra daggdjur som tycker att ordet endast ska anvandas pa "deras" djur. Vi andra tycker att det gar bra att anvanda pa andra djur ocksa. []
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...