Ensam firre i 222 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _erik_
    Användare
    • februari 2005
    • 242

    Ensam firre i 222 liter?

    halloj!

    jag undrar om man kan halla en storre ensam CA ciklid typ citrinellum eller nagon vieja i ett standard 222 liters (110x45x45 eller nagot sant)? skulle det funka eller ar det for litet?

    mvh
    erik
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    För litet för en så stor vuxen fisk. Håller/förvarar själv en stor citrinellum + hona i 332 liter (110*55*55) och det funkar tillfälligtvis... men i längden aldeles för litet.
    Anders L

    Kommentar

    • _erik_
      Användare
      • februari 2005
      • 242

      #3
      ja okej, vad synd....

      en annan sak angående det här med enstaka fiskar, in the US så verkar det väldigt vanligt att ha en fisk (en hane helst) av varje art i en CA karen med ett par olika arter... Finns det många här i Sverige som har det? Någon här på forumet?

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Har provat med bara hanar av stora CA av likartat slag (citrinellum och trimaculatum)och det har inte funkat. Kan fungera om det är skillnad på form/storlek/beetende.
        Trimac har funkat bra med tex crenicichla. Citrinellum funkade med bla nicaraguense.
        Anders L

        Kommentar

        • Lejonmarie
          Användare
          • april 2003
          • 429

          #5
          Hej jag testade att han en ensam Festae hanne.
          Hn var ca 10-15 cm. men problemet med hon var att ahn inte hade lust att färga ut när ah gick ensam. Jag slängde ner lite smått, nån tetra, nån regnbåge men det räckte inte för att han skulle känna att han hade nån anledning att färga ut. Testade att sätta ner en jämstor firre, då blommande han ut. Det funkade i en veckan sen var ahn på väg att spöa den nya kompisen.

          Så det är inte helt lätt att få en ensam firre att trivas, kanske jag hade otur med just denna men det är lite av min erfarnehet.

          Rent utrymmes mässigt så fick jag tipset att det kunde funka, för det blir ju ingen lek och det är där det krävs utrymmen!
          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            För drygt 1 år sen hade jag en Trimachane, en Salvinihane å en guldsömshane i ett 375.

            Trimacen jagade ihjäl guldsömen, samtidigt som den flörtade med salvinin som han trodde va en hona. (alla va ungdjur)
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            Arbetssätt...