Synpunkter efterfrågas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreas
    Användare
    • augusti 2005
    • 28

    Synpunkter efterfrågas?

    Jag är i planeringsstadiet av ett 375L Malawi kar och har fastnat för en del arter, nu skulle jag önska lite synpunkter på dessa huruvidare dessa passar samman eller ej, samt hur många av varje och hur många arter man kan blanda i ett kar.

    1. Cynotilapia afra (Gärna white top)

    2. Pseudotropheus sp "acei" (Mari gold)

    3. Pseudotropheus sp "Msobo Gold"/"Tundu rocks" (Osäker på namnet) Otroligt vacker fisk. Hanen är ljust blå metallic med svart ryggfena och honorna är citrongula med blåa meleringar på kroppen. Troligen väldigt sällsynta (jag har inte hittat mycket info om dem), någon som har sådana simmande i sina kar?

    4. Pseudotropheus salousi

    5. Labidochromis caeruleus

    6. Metriaclima estherae


    Ganska många val dock är det de 3 översta som är "jätteintressanta".

    Väljer man de tre översta blir det ganska mycket gult och blått i karet, så man får kanske överväga några rödzebra i karet för att bryta av.

    Afran är planktonätare och de övriga två algätare, kan detta innebära problem vid matning eller går det att kombinera?

    Ge mig gärna lite synpunkter på dessa val, är totalt nybörjare på malawis så jag ursäktar mig några hjärnsläpp.

    Tack på förhand!

    /Andreas
    Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Mitt tips är att absolut inte ha mer än tre arter Mbuna och egentligen inte mer än tre arter även andra inräknade. Jag hade en tidpunkt 5 Mbuna arter i ett 375 liter och det blir bara rörigt och tråkigt att se på.

    Salousi är bra, men även Labidochromis caeruleus är riktigt fina. Någon av dessa arter kan jag rekomendera för att få gult, men bara en av arterna.

    För övrigt gör som du känner, jag tror inte det blir något kaos hur du än blandar. Tänk bara på att inte blana in arter som liknar varandra mycket i färger.

    Ett annat tips skulle kunna vara att ha 2 Mbuna arter och en tuffare Aulonocara art. Jag tycker det är snyggare att ha lite större grupper med Mbuna, 8-10 st än att bara ha 3-4.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    Arbetssätt...