Hålsjuka hos Moliro?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    Hålsjuka hos Moliro?

    Hallå alla proffsiga akvarister, jag har följt med i debatten på detta forum och är imponerad av all kunskap som existerar, alla kloka ideér, och framförallt hjälpsamheten till den som sitter i bryderi. Nu tänker jag själv hoppa in lite sporadiskt och behöver ett gott råd. Jag har ett gäng troffar. Ilangi, Moliro, Murago, Bärnsten och Körsbär. Och har upptäckt något som jag inte sett förut. En Moliro, storlek 5-6cm har fått "köttiga läppar" som verkar ruttna, Det påminner lite om hålsjuka. Har någon erfarenhet av dylikt? Vad skall jag medicinera med, AquaFuran?
    En annan fråga. Jag har sett här på forumet att när ni byter vatten så fyller ni på med enbart kallvatten, varför?
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Vad som är fel på din moliro vet jag inte. Är det inte bara så att den bråkat en hel del på sistone och fått slitna läppar?

    Jag fyller inte på med bara kallvatten utan vatten som är cirka 18-23 grader nånting. Vissa påstår väl att det är mindre avlagrningar i kallvattensrör och att risken för att man skall få med sig nått från rören är mindre. Andra har väl inte tillgång till varmvatten i lokalen. I vilket fall som helst så har jag aldrig märkt att det skulle vara nått problem att blanda i lite varmvatten.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Välkommen till forumet förresten! Hoppas du håller till här i framtiden. Den totala erfarenheten i år lär vara flera tusen och här finns mycket att lära och lära ut.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #4
        Tack för ditt svar Zaphi, jag trodde oxå att Moliron bråkat sig till sina skador, och det kanske den har, men det brukar ju läka. I det här fallet så går det åt andra hållet, munnen är på väg att ruttna bort. Det är därför jag tror att detta är någon variant av hålsjuka, eller liknande. Men det brukar ju mest vara diskus och scalarer som drabbas av sånt. Jag har isolerat ynglingen och gett honom en dos aquafuran, får se om det hjälper.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Håll lite extra koll på karet så ska du nog se att den har hittat sig en riktig ärkerival Mina chipimbi slogs så att tandgnisslet hördes i hela lägenheten och de fick som du säger helt vita, spruckna och vid några tillfällen "trådiga" utskott från läpparna. Hur länge har den varit så? Hör för mig att det tog 2-3 veckor efter att de hade helt slutat slåss innan de började se någorlunda normala ut.

          Välkommen till forumet förresten! Skriv gärna några rader i troffetråden! Du har ju ett gäng riktigt snygga troffar

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #6
            Tack för välkomnandet, jag har faktiskt hängt med här i forumet länge, men inte fått a.... ur vagnen vad gäller att komma med egna inlägg, men det kommer att bli ändring på det. Ni har nog rätt båda två. Den skadade Moliron brukar hålla sig undan, den är inte så stor, och den går med fullvuxna Ilangi och Moliro. Jag vet, inte bra att hålla dessa arter i samma burk. Det är en nödåtgärd p.g.a aggression. Jag har inte sett den fightas med någon. Det hänger faktiskt trådar ur det som är kvar av käften. Den får gå i en egen burk ett tag.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            Arbetssätt...