N. caudopunctatus + L. multifasciatus?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    N. caudopunctatus + L. multifasciatus?!

    Jag undrar kort och gott om det är möjligt att ha ett par caudopunctatus tillsammans med några multisar i ett kar på 60 liter??

    (Min fråga kommer sig av att efter att ha tittat runt lite på nätet så hittar jag nämligen inte någon rekommenderad storlek på akvarium till N. caudopunctatus)



    ......och en riktigt GOD JUL på Er alla ciklidvänner!!!
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Här finns en artikel om L. caudopunctatus med uppgift om rekommenderad akvariestorlek: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9707&LOPNR=3
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Några till:



      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Multisar är inga problem hålla i ett 60l-kar och jag hade inte tvekat hålla ett "färdigt" par N. caudopunctatus i ett 60l heller, men inte båda arterna i samma lilla akvarium ! Jag tror du måste välja vilken av de två arterna du vill ha eller givetvis att skaffa fler akvarium alternativt ett större.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Håller med Pigge ovan. Det blir trångt. caudopunctatusarna gillar ibland också snäckor, så de konkurrerar dessutom om samma utrymme. Du kan klämma i några ytlevande firrar som är tåliga och kvicka, om du vill.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Du kan klämma i några ytlevande firrar som är tåliga och kvicka, om du vill.
            Förslag på passande biotopriktiga ytlevande firrar mottages tacksamt!!!



            Tanken är väl att jag på sikt tänker göra mig av med min fisksoppa i mitt 310-liter, för att köra någon biotiop, ev. Tang.
            Är dock fortfarande bara i stadiet av att spåna lite......

            Nån som har åsikter, eller snarare ytterligare förslag på innevånarna enligt nedan??:

            N. brichardi
            L. multifasciatus
            S. petricola
            N. leleupi
            (Neo?)L. caudopunctatus

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Biotopriktiga firrar som ytlevande är svårt. Verkligt svårt. Tanganyika-killis, Stolotrissa eller Limnotrissa går fetbort pga akvariets storlek. De två sista får du aldrig ens fatt i. Ta något annat som fixar hårt vatten, te x regnbågsfirrar.

              En art Tanganyika av de du nämner nedan hade jag kört. Karet är för litet för mer. Med ett 310 är sakerna annorlunda!!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              Arbetssätt...