Blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jabe
    Användare
    • augusti 2005
    • 45

    Blästersand

    Jag tänkte byta ut gruset mot biltema blästersand, vilken kornstorlek är bäst? 0,2-0,7mm eller den som är upp till 1,0 mm?
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    #2
    Skulle föredra den grövre då finkorningt material lätt kan grumla vid minsta fenrörelse.
    Ett sätt är att tvätta sanden, inte för den är skitig, men för att få bort de minsta fraktiuonerna som "dammar".

    /Pär

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag kör med den grövre, funkar kanon. I 500-literskaret blandade jag med Rådasand för att få lite mer struktur. Blev riktigt bra!


      Skölj sanden innan som sagt!!!


      Mvh Erik

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Hur fin du än kör så tycker jag inte alls det "dammar" av minsta rörelse. Tvärtom så tycker jag blästersand verkar vara riktigt tung och ligger mycket stadigt på botten. Grumlar gör den absolut inte om man sköljer den ett par gånger innan man lägger i den.

        Jag kör silversanden och inte Biltemas. Det skulle dock förvåna mig om skillnaderna va så stora när det gäller detta.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Jag har haft blästersand sedan Juni, den grövre storleken, den enda gång sanden "dammar" omkring är när fiskarna silar den genom munnen och spottar ut den eller när den stora malen gräver ned sig i den.

          I mitt tycke är det jättebra sand till väldigt bra pris, vill man ha billigare får man ut och gräva vid en sjö
          ||||

          Kommentar

          • cobraconny
            Användare
            • augusti 2005
            • 39

            #6
            jag kör med den grövre blästersanden från biltema i mitt 375 och den funkar ganska bra enda nackdelen är att det följer med en del när man städar och att discusarna inte färgar ut så bra den är lite ljus men däremot så trivs malarna jättebra med den dom älskar att gräva i den har L-66 och L-168 i det karet
            Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
            375 med discus
            400 med scalarer
            540 med discus
            80 liters med ancistrus ;-)

            Kommentar

            • malplacerad
              Användare
              • maj 2005
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av cobraconny
              jag kör med den grövre blästersanden från biltema i mitt 375 och den funkar ganska bra enda nackdelen är att det följer med en del när man städar och att discusarna inte färgar ut så bra den är lite ljus men däremot så trivs malarna jättebra med den dom älskar att gräva i den har L-66 och L-168 i det karet
              Jag löste problemet med medföljande sand på detta vis:

              Änden på 10 metersslangen som jag tömmer karet med hade jag förut placerad i golvbrunnen, den ligger numera i ett 2 liters glasspaket, den sand som sugs upp stannar i paketet medans vattnet rinner över paketet och ner i golvbrunnen. Bara att hälla tillbaka sanden i karet igen när man städat klart.
              ||||

              Kommentar

              • cobraconny
                Användare
                • augusti 2005
                • 39

                #8
                tack för tipset det ska jag pröva
                Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
                375 med discus
                400 med scalarer
                540 med discus
                80 liters med ancistrus ;-)

                Kommentar

                • MikeW
                  Användare
                  • september 2005
                  • 155

                  #9
                  Jag har Biltemas tunnaste sand i mitt 400l. Har aldrig upplevt att den "dammar" trots jättar i akvariet som kan få för sig att möblera om. Problemet med sanden är som Cobraconny säger att fiskarna inte färgar ut riktigt lika mycket. Hade helt svart blästersand tidigare och det är en klar skillnad. Funderar på att blanda dessa nästa gång.

                  Malplacerad: Kanon tips!!! Tack! Ska genast pröva.
                  "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                  Kommentar

                  Arbetssätt...