L. Ocellatus er en tyv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yngve
    Användare
    • april 2002
    • 15

    L. Ocellatus er en tyv?

    Jeg har et 130 L kar med 4 N.Multifaciatus og et par L.Ocellatus, de to artene har hvert sitt avgrensete revir. Begge arter har yngel; men i går så jeg at Signatus hannen svømmer bort til Multisene og plukker opp yngel i munnen og spytter dem ut i sitt eget revir. Og når jeg så nærmere etter har signatusene flere Multifaciatus yngel enn de har egne. Noen som vet hvorfor? eller har hvert med på lignende?


    Og en ting til når jeg først er her, jeg holder på og lage frigolit bakgrund, og jeg er ferdig med utformingen. Men jeg er usikker på hvilken sparkel og lakk jeg skal bruke. Er det noen som kan fortelle meg om noen typer som fungerer bra? Jeg vil gjerne ha produkt navn på sparkel og lakk som kan kjøpes hos Clas Ohlson eller Biltema.

    mvh
    Yngve

    Yngve Ørtengren Nordli
    Yngve Ørtengren Nordli
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Väldigt lustigt beteende hos dina fiskar! Hade vart kul att se.

    Lack och spackel som fungerar bra (och som säkerligen finns även i Norges färgbutiker) är Flugger's 2-komponent epoxi golvlack samt Casco Husfix. Jag har gjort 2 bakgrunder med dessa material. Hittils, efter ca 6 månader ser allt ut som det skall. Inget släpp och inga skadade fiskar.


    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Mikael
      Användare
      • april 2002
      • 347

      #3
      Hej Yngve!

      Låter kul det där! Skriv ihop några rader till CB om dina iakttagelser, det blir säkert uppskattat. Jag läste för något år sedan om en liknande händelse. Kommer inte ihåg vad det var för arter det var fråga om men det var hur som helst sydamerikanska dvärgciklider. Författaren beskrev att han hade två par av olika art i sitt akvarium och de hade tydligen "delat" upp akvariet i två revir. Vad som hände var att det något starkare paret "stal" hela yngelgruppen från sina akvariekompisar. Det var ganska roligt beskrivet hur de bestulna paret förtvivlat simmade längs sin revirgräns och suktade efter sina små kidnappade gunstlingar. Alla räddningsförsök slogs tillbaka av kidnapparna...

      För övrigt är ju det där med kidnappning av andras avkomma ett fenomen som förekommer bland flera arter, tex fåglar (struts, australisk skata mm). Då har det mest med den egna gruppens chanser till bättre fortlevnad att göra och kanske är det just det som styr även dina ocellatus.


      Mikael Mayer

      Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

      - Lars Falk

      Kommentar

      • Yngve
        Användare
        • april 2002
        • 15

        #4
        Hei igjen, jeg vil bare si at jeg har skrevet feil i innlegget, det dreier seg om L. Signatus ikke L. Ocellatus. Det er nok fordi jeg nylig har anskaffet meg Ocellatus i et annet kar, og det er for tiden min favoritt.

        mvh


        Yngve Ørtengren Nordli
        Yngve Ørtengren Nordli

        Kommentar

        Arbetssätt...