Vattnet luktar skunk........

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Man behöver inte utesluta musslor och matningen är heller inget problem.
    Det "enda" som behövs är att man observerar fiskarna vid matning, så att de äter upp det de får, precis så som vid all matning och att man suger upp alla eventuella rester vid delvattenbyten. Har man några malar i burken så sköter dom om lite av minskningen av matrestbeståndet.
    Jag tror nog att en del matar sina fiskar alldeles för mycket.
    Boven är säkert inte musslorna utan att man låter alldeles för mycket mat ligga kvar i akvariet och fyller på med mera dag efter dag, och då blir förruttnelsebakterierna glada och frodas.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Perikles
      Användare
      • december 2005
      • 658

      #17
      Jag är skeptisk till att använda räkmix, det är enligt min mening inte ett "naturligt foder". Jag har läst lite i amerikanska forum och det verkar som det är sällsynt att använda räkmix "over there". Det var någon, minns inte vem och när, som lite ironiskt påpekade att i Europa så använder dem "shrimpmix". Detta var i samband med Tropheus. Är det så att vi i Europa håller på med räkmix och oändliga debatter om bukvattensot, medans jänkarna sitter inne med lösningen? Används räkmix i samma utsträckning i Tyskland och Danmark som här hemma?
      Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
      -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
      Cicero (106-43 f.kr)

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #18
        I Tyskland använder man oxå räkmix (med mer fantasirika ingredienser) , men det är inte sån hysteri kring detta som här. Och jänkarna är ju så lata så de matar väl bara med pellets.
        Om man vill ge sina fiskar naturligt foder, så får man anstränga sig "lite". Ut och fånga vattenlevande småkryp, levande småfisk, levande musslor, räkdjur, plankton, både djur och växtplankton, aufwuchs osv.
        På sommaren går det ann att ge sig ut och fånga olika sorters mygglarver och daphnier, cyclops o annat "larvigt". Men på vintern öppnar jag helst frysen och tar ut lite "uäckmix" som ad Koning skulle säga.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Som jag ser det är räkmix klockrent. Innehåller rubbet som alla firrar behöver. Jänkarna är bra på mycket med sämre på annat. Lurigt att avgöra när de är sluga och när de är dumma.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #20
            Trick question!

            Osmos, jobbigt för fisken... jao lite. Mata med foder som innehåller salt, ökar då behovet för en fungerande osmos? Många saltar vattnet för att hjälpa fisken med sin osmos medans vissa stoppar mer salt i fisken... vad händer då?

            Det får bli din uppgift att lösa i Jul Hilsen []

            God Jul på er []
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            Arbetssätt...