Golvbrunn i lokal - hur viktigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • mars 2005
    • 254

    Golvbrunn i lokal - hur viktigt?

    Har efter mycket letande hittat en fastighet med lediga lokaler. Dock är det inte 100 att det finns något ledigt rum/lokal med golvbrunn, så vänder mig till er med lokal. Hur pass viktigt är det?
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Tja!

    I våran lokal har vi ingen brunn..funkar fint...lite missöden då och då, men det är oftast inte karens fel (läckage). Utan det är väl mest vi själva
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • mars 2005
      • 254

      #3
      Kanske är långsökt men vill inte råka ut för något typ att en ställning rasar ihop ellerl iknadne och ut med 1000 liter på golvet som sprider sig i källaren. Därför jag ville kolla lite hur det är bland er andra, kanske bara jag som är nojig...
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Alltid bra att tänka efter före - hellre göra rätt från början än fel sen. En golvbrunn är både viktigt och oviktigt beroende på hur du vill lösa saker. Med ett läckage på 1000 liter är det klart att en golvbrunn är mycket, mycket bra. Oavsett vilket är det bra att tänka på att all elektricitet (pumpar och dylikt) inte ska stå på golvet. Upp med dem en bit, om än aldrig så lite, eller se till att läckande vatten inte kan nå dem.

        En annan sak som är bra att tänka på är daglig skötsel när lokalen är "klar". Ju enklare desto bättre. Där underlättar en golvbrunn jäkligt mycket. Risken är annars att man drar sig för jobbet, samt att man behöver lägga tid på sådant som inte är roligt. Maximera roligt-tiden och minimera tråkigt-tiden. Beroende på syftet med lokalen går det att skriva om till maximera inkomst-tiden och minimera ickeinkomst-tiden. Utan golvbrunn går mycket att lösa med automatik ändå - men golvbrunn gör saker mycket enklare.

        Vi har faktiskt ingen golvbrunn i vår lokal. Däremot har vi sluttande golv och ett utlopp i det lägsta hörnet. Utloppet går till golvbrunn. Om inte något kar exploderar så allt vatten landar på golvet samtidigt så räcker det fint för oss. Vi ska också borra ett hål genom väggen för att dra ett extra avlopp till golvbrunnen utanför. Det avloppet blir förbehållet sumpen och vasken.

        Well. Bara några tankar. Ditt beslut.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag har inte heller någon golvbrunn. Självklart hade det varit bra att ha en sådan, men det funkar helt ok ändå, då jag har toalett/handfat i rummet intill. Det är dock viktigt att du försäkrar dig mot olyckor. Att en hel ställning skulle rasa ihop är inte speciellt sannolikt, men man vet ju aldrig.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av Zaphi
            Självklart hade det varit bra att ha en sådan, men det funkar helt ok ändå, då jag har toalett/handfat i rummet intill.
            Finns det toalett bör det finnas avlopp i golvet (om det inte är en väggmonterad WC-stol) och då är det inget jättejobb att fixa en golvbrunn.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Pikkenix
              Användare
              • mars 2005
              • 254

              #7
              Jättebra feedback, hjälper oerhört mycket!
              Vad innebär "daglig skötsel" menar du?
              Mvh
              Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

              Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

              Kommentar

              • Thorichtys
                Användare
                • april 2002
                • 56

                #8
                Jag var väldigt glad att den lokal jag hade hade en golvbrunn. Det gjorde vattenbyte osv enkla. Det gjorde dock mest nytta när man skulle göra större rengöringar av kar och lokal. Det var t ex väldigt praktiskt att kunna ställa akvarier på högkant intill golvbrunnen för att skölja ur och rengöra. Likaså gjorde det ju inget om man skvätte, eller råkade fylla i mer vatten än vad som fick plats i akvarierna, vilket hände eftersom man tittade på vad som hände i ett akvarium medan man fyllde på ett annat.
                Jag är i alla fall nöjd att jag inte tog första bästa lokal utan hittade en med golvbrunn.
                Magnus

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Micke,
                  man kanske vill ha kvar dasset... Kan ju bli en och annan pilsner när man trixar med firrarna.

                  Pikkenix,
                  med "daglig skötsel" menar jag vattenbyten, rengöring av olika saker, oavsiktligt vatten på golvet och liknande (när det handlar om golvbrunnen alltså). En golvbrunn gör sådant mycket enklare och smidigare.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Micke,
                    man kanske vill ha kvar dasset... Kan ju bli en och annan pilsner när man trixar med firrarna.
                    Jag menade inte att ta bort dasset, man kan koppla på en gren och ha både och.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Jag tycker att det är känns tryggt med en golvbrunn, skönt att veta att vattnet har någonstans att ta vägen OM olyckan skulle vara framme. Jag skulle inte vilja vara utan i alla fall.
                      Mvh Jocke
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...