Gamla Sebra-ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pyssla

    Gamla Sebra-ciklider?

    Hej! [:-S]

    Jag har fått ett problem med mina sebraciklider. Jag har haft dem i ca fem år och fram till för ca en månad sedan har de varit fyra stycken (två par). Båda paren har lekt vid ett flertal tillfällen men ynglena har dessvärre inte överlevt eftersom jag vid uppstarten av akvariet var dum nog att samtidigt skaffa en annan ciklid-art... Mitt problem är att fiskarna verkar börja dö. En hane dog för en månad sedan och nu håller hans hona också på att dö verkar det som. Kan det bero på att de börjar bli gamla, eller kan det vara vattnet som inte är som det ska? Jag gör vattenbyte ungefär var annan vecka och har så alltid gjort. Akvariet är på 175 l. Funderar också på om det kan bero på algmedlet som vi använt vid tre tillfällen det senaste halvåret. På flaskan står det att det ska vara helt ofarligt för fiskarna, men sådant kan man kanske inte lita på. Vi har haft väldiga problem med tofsalger och inget verkar bita på dem. Vi har inte några växter i akvariet eftersom den andra ciklidarten bara gräver upp dem och förstör dem. Kan det vara en orsak? Tacksam för svar!

    /Lotta
    Senast redigerad av Gäst; 19 december 2005, 12:36. Anledning: Stavfel
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Hej! Visst skulle det kunna vara att dom börjar bli gammla. Men det jag skulle vilja veta är vad den andra ciklidarten är för något?? Har du sett om dom bråkar med varandra??
    Hur stort är akvariet dom går i?? Det kan vara väldigt stressande för dom om man har två par i ett allt för litet akvarium + några fiskar till.
    Vad ger du dom för foder??
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Pyssla

      #3
      Tack för svaret Jocke!

      De andra cikliderna jag har heter Papegoj-ciklid och är inget jag rekomenderar. En art som inte kan fortplanta sig naturligt utan är framtagen med hjälp av människans inblandning. Inget man ska stödja, men jag måste skylla på min okunskap då jag skaffade dem. Dessutom är de enormt revirhävdande och stora (hanen är ca 20 cm lång). Jag vet att sebraorna inte gillar sina grannar och säkert känner sig stressade. Men de har vid flera tillfällen ändå lagt ägg och fått fram levande yngel. Några har överlevt eftersom jag skänkt dem till syrran som har haft barmhärtighet... Annars blir de snabbt "papegoj-mat". Men fiskarna har alltid "bott ihop" och de har fungerat skapligt. Jag ger fiskarna särskilt ciklidfoder som heter Hikari - Cichlid Staple. Dessutom brukar de samtidigt få lite vanligt fling-foder.
      Senast redigerad av Gäst; 19 december 2005, 13:07.

      Kommentar

      • Pyssla

        #4
        Gå in på hemsidan förresten, om du vill se mina fiskar... http://hem.passagen.se/charlotte.i/akvariet.htm

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Vad har fiskarna för symptom?
          Om de får fransiga fenor och bara gömmer sig eller står i ett hörn så är det nog så att de får stryk av papegojorna, framförallt med tanke på att dina papegojor leker.

          Kommentar

          • Pyssla

            #6
            Bilderna på min hemsida är gamla, så de leker inte just nu. Men det har de gjort många gånger under dessa år, utan att det har varitr några större problem. Så den anledningen är utesluten... Symtomen på sebrorna är att de ser "slitna" ut. Honan som är i sämst skick fick ett konstigt spasmatiskt ryck idag och for runt i akvariet som besatt. Hon såg ut att inte kunna röra kroppen som hon borde. Den såg liksom delvis förlamad ut. Sedan återgick hon till "normal" men ser somsagt väldigt sliten ut och gömmer sig i sin grotta...

            Kommentar

            Arbetssätt...