Glipa under akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrhoha

    Glipa under akvarium

    Hej !

    Har sökt lite på forumet men inte hittat något bra svar tycker jag så jag gör ett försök.

    Iaf jag har skaffat ett begagnat 375L Aluram(Zooline) och ställt det på den hemma gjorda bänken som är rak åt alla håll och kanter, skivan som ligger överst är det också.
    Jag har fyllt akvariet med vatten och det är fortfarande rakt, i lod och allt va det heter. Men nu det är en glipa under akvariet. Det är ifrån mitten av akvariet 45-50cm åt båda hållen som det är en glipa på 1-2mm. Verkar vara lika mycket på båda sidor.

    Så, är detta normalt för alurams akvarium ? Bänken som den står på är rak som sagt så gnäll inte på den. []

    Kan det vara ide att tex skära till en liten "ram" av frigolit/liggunderlag och lägga under ramen för att avlasta dessa 1-2mm lite ?


    Mvh
    Niklas
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Golvet kan ju vara ojämt så det blir spänningar när all tyngd från akvariet kommer på. Vore jag du skulle jag fylla ut det mesta vattnet och skaffa frigolite som underlag.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Har du lagt vatten passet på ramen eller på bottnen i akvariet??
      KAn ju vara så att det sviktar i mitten då är en frigolitskiva det bästa som tar upp skillnaden

      Kommentar

      • mrhoha

        #4
        Verkar som sagt vara akvariet som sviktar på mitten.

        Men det kanske finns någon där ute som kan svara på om detta är vanlig på aluramsakvarier ?

        Om så hur har ni/dom löst det när akvariet har stått på en bänk som inte benen går att höja/sänka ?

        /Niklas

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • april 2002
          • 787

          #5
          Jag hade nog provat att lägga tunna plåtskivor mellan golvet och fötterna på benen i mitten. Har själv varit med om en hel del ställningar i aluminium som sviktar på alla möjliga håll och kanter =)

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • mrhoha

            #6
            Det är ju som sagt inte en aluramsställning utan en hemmagjord bänk av trä, så den går inte att justera.

            /Niklas

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Hur ser bänken ut egentligen, konstruktion och dimentionerngen av matrialet ?
              Blir det en glipa mellan akvariet och bänken är der mer troligt att det är bänken som säckar än att akvariet som bågnar.

              Kommentar

              • mrhoha

                #8
                Har letat fram några bilder ifrån bygget, har haft ett 170L på det innan och bänken höll faktist. ;-)



                Dom som har haft akvariet innan mig hade det på en aluramställning med en mdf och frigolit och i den frigolit som dom skickade med ser man tydligt på avtrycket att den har sjunkit ner mindre på mitten och mer i hörnen.

                /Niklas

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Det är narurligt att akv. ligger på mer ut i hörnen än på mitten.Har du en fast bänk skall du ha en skiva under hela karet och på denna en frigolit.Har du ett alu.bord med fler än fyra ben skall benen i mitten ej justeras ända ner till golvet,ett spel på ca. 5m/m är riktigt ungefär.Detta för att undvika sättningar framtiden.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Jag skulle lägga ett liggunderlag mellan bänk och akvarium. Så gott som alla mina akvarier står på ett liggunderlag och jag sover lugnt!
                    Den där bänken ser ut att hålla för ett ton minst!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...