Cyathopharynx furcifer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Cyathopharynx furcifer

    Tjena köpte en grupp Cyathopharynx furcifer i veckan, fördelningen var 2+4 men jag tror att det är fördelning 5+1. Jag har 2 säkra hanar och en säker hona, honan är helt silverfärgad över hela kroppen medans övriga tre har mindre svarta fläckar på kroppen men deras fenor ser ut som honans. Har ni någon aning om vad dessa sk honor är av för kön? Killen som jag köpte dem av var reko så det var absolut ingen fråga om att han ville blåsa mig. Har ni själv haft den arten så kan ni gärna skriva lite tips om foder och vilka fiskar de bäst går med.
    Vore väldigt tacksam om ni ville hjälpa mig.

    Mvh/ BB
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Svarta fläckar på kroppen betyder inte att det inte är honor. Så du behöver inte tro att det är 5+1 =)

    Sen kan man inte vara riktigt säker på att en furcifer verkligen är en hona förrän den går med ägg i munnen.

    Sällskap: Cyprichromis leptosoma fungerar bäst. Storlek på grupp är ditt beslut men 15st är riktigt nice. Eventuellt någon snäcklekare, men håll dig till ett pare eller en mycket liten grupp. Furcifern måste vara dominant på botten.

    Foder: Artemiaflingor, spirulinaflingor, räkmix, cyclops. De klarar det mesta. Vad jag märkt i alla fall. Mina fick jbl novorift cichlidsticks och spirulinaflingor, ibland varvat med fryst artemia(golden gate). Funkade finfint.

    ha gärna ett par gömställen i form av skifferplattor i hörnen så att jagade hannar kan gömma sig.

    Jag gick efter tre enkla regler, furcifern måste vara dominant, inga lavastenar i karet och rejält med sand på bottnen.

    Furcifer är mäktiga och riktigt roliga fiskar, så där har du verkligen köpt en höjdarefirre. Ha det så skoj med dem!
    Senast redigerad av Jonas E; 18 december 2005, 13:15.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Tack för toppeninformation, då kör jag med en liten grupp caudopunctatus men i lokalen har jag även 8 st leleupi skulle dt gå att ha dessa ihop? Vore en riktigt snygg blandning i mitt 540. Jag har nu väldigt lite sand i, så det ska jag försöka få tag i snarast. Jag vet en snubbe som har några leptosoma som jag kanske får köpa men jag vill helst ha leleupin i 540:t.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Mjaaa, leleupin är ganska aggro av sig. Men om de hämmar furcifern kan du ju alltid slänga ner dem i lokalen igen =)

        Så prova på. Jag vet dock att mina furcifer mådde bäst när de hade karet för sig själva.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Jag gör ett försök med leleupin också, morsan o farsan tycker furcifern ser så grå ut men det tar väl ett tag innan hanarna färgar ut helt. Är det någon som har en bild på min variant som kallas "kasanga"?

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            Jag ska ju säga det att furcifern bör ha etablerat sitt revir innan du släpper ner andra dominanta fiskar. Även om furcifern kanske ser grå ut så kommer dina försäldrar inte att klaga när de börjar att gräva ut sin krater eller färgar för fullt. Men det tar lite tid och framförallt att man sköter dem på ett bra sätt.

            Det är en lite krävande fisk så om jag vore du skulle jag säga till morsan o farsan att de inte har en aning om hur fräcka de fiskarna är.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Precis Jonas, jag har fått en föraning om vad de här fiskarna går för . Den största hanen är ju redan nu ganska dominant så det bådar gott.

              Mvh/ BB

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Ikväll stoppade jag i 8 leleupin och 6 caudopunctatus så nu är akavriet skitsnyggt, återstår o se hur bra det bli. Skulle vilja ha ett par blåprickiga hästnosar sen får det nog bli bra, morsan sa att hon kunde betala dem,jippi. Köpte sand igår och är lite rädd för att den är för stor, har hört att furcifern måste sila genom gälarna för att hålla sig ren, vet inte om det stämmer? Ska fixa lite bilder snart så ni får se hur det blev. Tjuvöppnade en julklapp som jag beställt 2:a utgåvan av btn tanganyika, skitbra bok.

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Hur lägger man upp bilder? Har ett gäng nu. Vore tacksam om ni skrev en grundlig instruktion.

                  Mvh/ BB

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    först så bör du bli medlem i Nordiska ciklidsällskapet och sen kan du börja posta bilder. Eller så lägger du upp dem på t.ex. www.photobucket.com och länkar dem.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #11
                      Jo jag är medlem har varit det sen i april. Hur postar man bilder då?

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        då får du ansöka om att bli medlem i gruppen "ncs medlemmar" under din profil, då får du den fina ncs-loggan under ditt namn och sen är det fritt fram!
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Har gjort får se om de accepterar mig?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...