Sjuka malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawifisk
    NCS Medlem
    • december 2012
    • 95

    Sjuka malawiciklider

    Jag har ett 600 liters akvarium med haplochromis och aulonocara. Under de sista veckorna
    har ett antal fiskar avlidit i en sjukdom som jag inte riktigt vet vad det är.
    Det drabbar bara enstaka exemplar fisken slutar äta blir passiv och drar sig undan efter
    några dagar svullnar den upp och dör sedan snabbt.
    Första diagnosen var bukvattensot/flagelater men det är jag inte riktigt säker på att det är
    fjällen står inte ut,fiskarna hostar inte, och sjukdomsförloppet är snabbt.
    Vattenvärden är bra,byter 1ggr/vecka,kosten är varierad räkmix(lite bindemedel-finfördelad).pellets,flingor. stora filter
    Allt började med att pricksjukan bröt ut efter att ny fisk placerats i akvariet den botades med
    Protozin och allt verkade vara frid och fröjd i några veckor sedan dog några fiskar och jag rengjorde hela akvariet. Men fiskarna fortsätter att dö ca 1-2/vecka.
    Provar nu med Octozin behandling som även skall bota "malawi bloat" eller malawisjukan.
    Vad är malawisjukan ? en variant på bukvattensot ??
    Verkar som delfincikliderna är extra känsliga för vad det nu är för något.
    Tidigare har allt fungerat bra under flera år , så sjukdomen antar jag är en följdverkning av
    stress och allmänt försvagade efter första behandlingen mot pricksjukan.
    Flagyl har jag ingen bra erfarenhet av därför provar jag Octozin men konstruktiva förslag
    mottages gärna.
    Har ett antal malar skäggnosmalar och L-malar som har klarat sig utmärkt
    http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hoppas att medicinering av Octozin hjälper. Om inte hade JAG iaf kört en dos Metronidazole,som jag bara haft bra erfarenheter av.Jag skulle utgå från nån invärtes infektion (ev soten) och skulle således genast plocka bort de fiskar som redan hunnit svullna. Att flällen inte "reser" sig tyder väl bara på att de hinner dö innan.

    Hoppas det löser sig!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Jag har haft liknande problem i massor när det gäller carnivora malawiciklider. Om du testar att hoppa över räkmixen är jag övertygad om att problemen slutar då det verkar som att ärtorna (eller något annat i räkmixen) ger fisken förstoppning.

      Det har vart lösningen på mina sådana problem iallafall, och de flesta verkar eniga om att carnivora ciklider med sitt korta tarmsystem knappast är känsliga för flagellater.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Malawifisk
        NCS Medlem
        • december 2012
        • 95

        #4
        Läser man på internet stämmer symtomen bra på "malawi bloat"

        I ovanstående artikel tror man att det beror på protozoer som jag
        antar är något urdjur, Nu är jag inte så bra på smådjur är en flagelat
        något liknande?
        Jag tror inte det är räkmix eftersom fiskarna klarat sig bra under många år
        på samma föda .
        Förstoppad kan nog en och annan bli men inte så många på så kort tid
        och i så stort antal.
        Hoppas att Waterlife Octozin tar kål på eländet verkar vara effektivt
        mot alla de här småkrypen.
        Min erfarenhet är får man pricksjukan brukar den vara relativt lättbotad
        om man upptäcker den tidigt men sedan rubbar man balansen i akvariet
        Fiskarna blir svaga och mottagliga och sedan kommer något sekundärt som inte är lika lättbotat och går fram som pesten.
        Hur skoj är det och spola ner sina favoritciklider på löpande band ..........
        http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Lyckas du hejda det får du mer än gärna dela med dig av lösningen. Själv har jag testat "alla" mediciner, men inget hjälper mot den förmodade förstoppningen.
          Tony Englund

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Hej!

            Att variera foder är enligt min erfarenhet som att be om problem, antingen kör man flingor eller pellets eller räkmix men att blanda dessa har jag bara dåliga erfarenheter av, då får man div skumma symptom o sedan dör lite fisk då och då, en teori som jag fått höra är att foder rör sig olika fort genom tarmarna och matar du tex med pellets o sedan ger lite räkmix så kommer den hinna ikapp kulorna ganska fort så det bildas en propp som orsakar skada i tarmen och sedan så visar fisken symptom på de sätt som beskrivs ovan. Precis som Tony säger så har räkmixen givit stora bekymmer, jag tror att ska man köra räkmix så ska man bara köra räkmix, desamma även med flingor o pellets, jag tror att den "varierande" kosten låter bättre än vad det är så sedan jag slutade variera som jag gjorde ett tag så har dessa problem försvunnit. Om jag ser något av detta i min burk hemma så matar jag inte på 2 dagar plus att jag byter en del vatten direkt (vet egentligen inte varför) och då brukar fisken som visat symptomen piggna till o sedan så fortsätter det som vanligt. Sedan så har jag pratat med en del andra som i denna stund har en hel del märkliga saker i sina burkar som ingen medicin biter på... inte roligt alls, kan det va något som sprids i luften eller vattnet just nu som man inte har kontroll på? Själv sitter jag o ber att jag ska slippa det.

            Lycka till o berätta om du kommer på nått.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Malawifisk
              NCS Medlem
              • december 2012
              • 95

              #7
              Octozin hjälpte någorlunda. Flagyl 400mg/100 liter var effektivare och botade
              resterande fiskar
              http://www.youtube.com/user/malawifi...e=results_main

              Kommentar

              Arbetssätt...