Clarias mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • september 2003
    • 67

    Clarias mal

    Hejsan såg igår en clarias mal för första gången ca 25 cm det var den färgade varianten, jag blev helt såld.
    Den kostade 1000 kr och jag tyckte det var dyrt vad säger ni som vet, jag har ingen aning alls ville inte lägga ut så mycket utan att veta.
    Jag skulle vilja veta hur stora dom blir och hur snabbt har läst att dom växer snabbt och att dom ska bli 50cm men det brukar ju inte alltid stämma.Funkar dom med ormhuvudfiskar,fengäddor tex ?
    MVH _DoGGi_
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    dom blir 50cm utan problem, otroligt aktiva. funkar med det mesta som inte går att äta. 1000:- är ett otroligt överpris.
    fish r friend

    Kommentar

    • _DoGGi_
      Användare
      • september 2003
      • 67

      #3
      Tack Daniel, vad skulle vara ett rimligare pris??
      ähh iden spricker nog ändå, tilltänkta karet är 200x50x60.
      MVH _DoGGi_

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        sist jag såg clarias i butik kostade ca 10cm 60kr och ca 20cm 100kr. vad jag förstått växer de så pass fort att man lika gärna kan köpa en liten.
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • hansh
          Användare
          • november 2004
          • 114

          #5
          Priset är direkt beroende på hur stora fiskarna var när de importerades(eg. hur många det gick att trycka ner i lådan) och om det är indisk eller afrikansk clarias (gariepinus eller batrachus). Har för mig att det bara är batrachus som finns i albino och "pigham"(2 färgad) men jag kan ha fel. Jag tycker gott att du kan ha ett par batrachusar i det akvariet, men de fungerar inget vidare med andra fiskar har jag hört. Vad man tycker är rimligt pris är ju högst individuellt, någonstans mellan 50-300 beroende på art, storlek och färgmodell. Allt över det skulle jag klassa som överpris.

          /hansh

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            problemet med att ha dem med andra fiskar är ju att de är så otroligt stirriga av sig å e uppe på nätterna å stör. men med robusta fiskar går det vällans hyggligt.
            fish r friend

            Kommentar

            • _DoGGi_
              Användare
              • september 2003
              • 67

              #7
              Var inne i en zooaffär idag och såg en massa clarias, färgade varianten fick faktiskt med mig en på ca 10 cm, pris??? 47.50 :-
              Det var ju "lite" billigare än den första jag såg.Nu är jag en glad clarias ägare
              MVH _DoGGi_

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #8
                Var redo med mycket mat, dom äter kopiöst mycket... ;-)
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • _erik_
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 242

                  #9
                  halloj!

                  jag har två clarias malar hemma, runt 10 cm (men växer fort som f*n). Ett tag så gick de med 4 st P. electra (malawi ciklid) och då så förlorade en electra ett öga utan synbar anledning, vilket senare ledde till avrättning av stackarn (dvs flytt till min stora ormhuvudsfisks kar). Nu är övriga electror sålda och clarias malarna går med tre st Channa gachua i ett 222 liters. Men nu så såg jag att en av clarias malarna saknar ett öga, precis som den stackars electran... Har den andra malen käkat sin kamrats öga? Någon som har erfarenhet av clarias malar som ögonätare? Är lite orolig för mina gachuor, skulle någon av dom förlora ett öga så kommer det nog leda till snabb förflyttning av clariasarna till ovan nämda ormhuvuds akvarium...

                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  Arbetssätt...