Blod vid fenfästena

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    Blod vid fenfästena

    Har ett 222 l med 6 st Haplochromis thick skin (viktorior) och 2 ancistrus.

    Har nyligen upptäckt att en av honorna sen ett tag tillbaka har blodiga fenfästen på bröstfenorna, dvs röda fläckar som "kommer och går" i storlek precis där fenorna fäster vid kroppen. I övrigt verkar hon må bra och har inte ändrat sitt beteende på något sätt.
    Byter vatten (ca 50 l) varje vecka, har haft i salt (tabletter jag fick köpa via en akvariebutik) och har senaste dagarna försökt mata sparsamt.

    Någon som har nån idé om vad det kan vara?
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Itsa
    blodiga fenfästen på bröstfenorna, dvs röda fläckar som "kommer och går" i storlek precis där fenorna fäster vid kroppen.
    Antagligen en bakterieinfektion - tydligen är det främst bakterier ur släktena Aeromonas, Pseudomonas och Streptococcus. Jag skulle isolera den fisken i ett eget kar, och ge den en antibiotikakur (t.ex. Maracyn-2).
    Orsakas enligt uppgift ofta av smutsigt vatten, så tätare vattenbyten kanske kan behövas i stora karet för att undvika upprepning.

    Sök på nätet efter "haemorrhagic septicemia" + fish så hittar du rätt mycket info.

    Det kan också vara tecken på allvarligare sjukdomar, som fisktuberkulos, eller virusinfektion, och då är avlivning enda alternativet.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Tänk på att fisktuberkulos smittar till människa så det finns anledning till försiktighet

      Kommentar

      • Lars-Peter
        Användare
        • oktober 2005
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Tänk på att fisktuberkulos smittar till människa så det finns anledning till försiktighet
        Hur smittar det till mäniskor är det genom öppna sår eller? [:-o]
        Tropheus moorii longola sunspots
        Tropheus moorii kasanga red rainbow
        Tropheus sp. Black Kiriza
        Tropheus moorii murago tanzania
        Tropheus brichardi katonga

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ja, bakterierna kommer in genom sår på t.ex. händerna. Det finns bilder på hur det yttrar sig under "fish tuberculosis" på denna sida:

          Kommentar

          • Itsa
            Användare
            • november 2005
            • 44

            #6
            Tack för tipsen!
            Efter att ha surfat runt och letat på nätet, är jag lite lur på att det kan vara just nån bakterieinfektion min firre råkat ut för! Efter råd från akvariehandlaren kör jag just nu en kur Baktopur, och redan dag två (igår) försvann de röda fläckarna från fenfästena
            Jag håller dock järnkoll på henne och de andra fiskarnas förehavanden, och lär göra det ett bra tag framöver...
            (Fisk-TBC lät ruskigt, förresten...)

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Fisk-TBC är ruskigt, och ganska vanligt.

              Att din fisk svarar på behandlingen tyder dock på att den har en vanlig bakterieinfektion av opportunistiska bakterier typ Aeromonas, och blir förmodligen helt återställd. Fisk-TBC och virus hade inte påverkats av baktopur (eller nån annan medicin).

              Kommentar

              Arbetssätt...