Val av snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Val av snäcklekare

    Hjälp mig nu. Vilken snäcklekare ska jag välja? Jag tänkte köpa 6-7 stycken och funderar på Lamprologus ocellatus, Lamprologus Multifasciatus eller Lamprologus Signatus (Neo eller inte). De ska gå med en grupp Maswa på 20 individer i ett 385-liters och jag tror det blir trångt med flera snäckisar än 6-7 i mitt akvarium?

    Jag lutar åt Multifasciatus som jag vet är en kolonilekare. Hur är det med Ocellatus, är de kolonibildande eller är det lämpligare att hålla 1-2 par? Signatus slutligen såg jag hos Hovmästarna idag och jag blev lite förälskad i den firren. Men när vi rotade i litteraturen så verkar de lägga äggen i "tunnlar" i dybotten. Hur fungerar det i akvariesand? Nöjer de sig med snäckskal i brist på dybotten? De verkar i alla fall vara kolonibildande, rören ligger 20-30 centimeter från varandra i naturen.

    Som sagt, lite svar på mina frågor blir jag tacksam för. Dessutom är det roligt att höra vilka personliga favoriter ni har bland snäcklekarna (och varför). [:-)]
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, i söndags köpte jag 6 st n. caudopunctatus, mina första snäcklekare för övrigt så jag har väl inte så mycket erfarenheter. På kalmar akvarieförening går det en grupp mindre ocellatusar som du nog kan få köpa för en billig peng tror jag( såg att du bodde på öland).

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • februari 2005
      • 445

      #3
      Multisar är precis som du säger kolonibildande. Fantastiskt aktiva när de gräver och kämpar med sina bon. Min favorit.

      Ocellatus är harembildande och väldigt aggressiv. Oerhört charmiga, men inte lika trevliga mot varandra. Kan vara svårt att hålla två hanar ihop.

      Jag röstar för multisar, pga deras beteende och charm. Knallblå ögon också!
      Senast redigerad av Alexander Wiberg; 13 december 2005, 17:28.
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jag hade satsat på multisar. De flesta snäckskalslekare verkar vara harembildande, men några undantag finns. Multisar är kolonibildande och t ex brevis är parbildande (den enda där paret delar på snäckan såvitt jag kopplat det). Ocellatus och stappersin är definitivt harembildande - två hannar i samma kar är svårt, även med stort kar. Signatusen är jag osäker på, har aldrig haft den. Om jag kopplat rätt så funkar den någorlunda lika som kungweensis, och den har jag haft - rätt aggro firrar. Ett par i ett 100-liters gick fint, men fler av något kön funkade inte.

        caudopunctatus har jag sett många gånger och är rätt sugen på den. Vet dock inte hur den funkar.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • september 2005
          • 1250

          #5
          Hmm, jag letade lite och hittade den här artikelserien (tack Micke).





          Nu har jag definitivt en personlig favorit men jag låter mig gärna påverkas. Framförallt är det roligt att höra om era favoriter och personliga erfarenheter!
          Senast redigerad av Per B; 13 december 2005, 20:17.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • Alexander Wiberg
            Användare
            • februari 2005
            • 445

            #6
            Vilken är favoriten nu herr Bjellert =)?

            Kan tillägga att jag även haft similis, vilken påminner en hel del om multifasciatus. Mina grävde dock inte rikigt lika mycket. Fina färger och även de knallblå ögon.

            Skall faktiskt besöka Nol under morgondagen, och ca 15 st multisar står på inköpslistan.

            Vad har du för snäckor Per?
            A.Wiberg (alex83)

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Favoriterna är fortfarande multisar Alexander. Jag gillar "kolonikänslan" fast jag bara sett den i andras akvarier. Det vore häftigt med ett tjugotal istället för sju men det får duga, man kan inte få allt och Dubbarna är ju hedersgäster i akvariet.

              Tio av snäckorna är en okänd variant som jag köpt på Akvarieleasing. De är skapligt lika Neothaumaskal, de andra tolv är vinbergssnäckor som är lite större (tack City-gross, sniglarna var inte heller så dumma). Det duger väl?
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Dansken
                Användare
                • november 2004
                • 47

                #8
                Kan rekommendera multisar. Har själv åtta stycken fullvuxna och ett gäng yngel. Det är hur trevligt som helst att se när de gräver och fixar bland snäckorna, även de allra minsta hjälper till. Det ser ganska coolt ut när ett sexmillimeters yngel flyttar på tre-fyra sandkorn åt gången men som sagt många bäckar små...
                Christian Andersson

                Kommentar

                • Alexander Wiberg
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 445

                  #9
                  Delar som skrivet ditt favoritskap. Vilka mått har karet? Tror att du kan ha 10-12 st utan problem, 3 el 4 hanar. Annars lär du ju få yngel på dem, vet dock inte om troffar hugger yngel.

                  22 snäckor till 7 multisar låter ok, men det lutar åt för få. Hade haft runt 30. När jag nyligen hade 5 st similis hade jag 35 st neothaumaskal. Till mina 15 multisar jag skall införskaffa under morgondagen har jag laddat med 65 skal. De skall gå i ett 900-liters, och de har tillägnats en yta på drygt 100 liter (tror jag). Jag hoppas att det skall gå vägen, men multisar tycker ju om att möblera om, så vi får se var de hamnar.

                  Skall du ha något mer sällskap än troffarna till dina multisar?
                  A.Wiberg (alex83)

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Roligt att alla gillar multisar.

                    Akvariet har underbara mått: 110x70 i yta och en höjd på 50 cm. Dvs, underbara mått för snäcklekare men aningen kort för Dubbarna. Jag tror dock att det kommer att fungera bra men tänkte att jag skulle hålla ned antalet snäcklekare. Men tror ni att jag kan stoppa ned några till så låter det trevligt. Egentligen hade jag tänkt ha ett par Eretmodus Cyanosticus också men är tveksam nu...

                    Jag köper ett dussin sniglar till då, de är ganska goda, smakar mest vitlök. ;-)
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #11
                      Trevliga mått! Kanske är bra som du säger att hålla runt 8 st då så dubbarna har chanser till fler revir. Tycker du gör rätt i att skaffa några fler snäckor. Kommer bli kanon. Rapportera gärna när det är klart!

                      mvh Alexander
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Klart jag gör!

                        Tack för goda råd! [:-)]
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Klart trevliga mått på karet, ja!! Tror nog du kan ha några multisar till, och håller med Alexander - snåla inte på snäckskalen.

                          Svårt med favorit för min del. Beror helt på vad jag vill med karet. Alla snäckskalslekare har dock attityd, och det uppskattar jag. Ger sig inte i första taget och det är få firrar som kan sätta dem på plats. stappersin har jag mest erfarenhet av och haremgrejen är verkligt intressant. Mina tre honor tog rätt stora revir (hade halva botten i ett 600-l täckt av vinbergssnäckor) och så fightades det vid revirgränserna. Hannen särade på dem när det blev för vilt. Periodvis gick alla honorna med yngel, och de mer äventyrslystna ynglen från en hona accepterades utan problem av andra honor. Vem som hade störst yngelflock varierade alltså från dag till dag.

                          kungweensis ska jag ha igen, också en fascinerande fisk. Lekte i snäckskal, men när ynglen var kläckta flyttades de runt i olika gropar.

                          caudopunctatus blir nog ändå nästa test för min del. Både vacker, tuff och inte så stor. Hittar jag rätt färgvariant klipper jag den direkt.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            HEj

                            Jag har ju haft multisar valdigt lange och det ar en av mina favoritfiskar. Roligast blev det med 50 snackskal + ett stort gang stenar i samma storlek. De gravs det en massa gangar. I naturen graver de gangar mellan snackorna. Jag skrev en hel del om mina multisar i artikeln "Ett Tanganyikaakvarieum" for ett par ar sedan. I boken "The Cichlid Fishes" av Barlow sa star det en hel del om deras beteende i naturen (det ar en popularvetenskaplig bok).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Per B
                              Användare
                              • september 2005
                              • 1250

                              #15
                              Tack för boktipset!

                              Nu har jag skaffat ett dussin skal till. Men jag skippar att äta sniglarna den här gången, det blir så ensidig kost. Trettiofyra skal till sju multisar får banne mig räcka. [:-)]
                              mvh Per

                              Tanganyika och Västafrika i burkarna

                              Kommentar

                              Arbetssätt...