Filter och grus/sand problem-undran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Filter och grus/sand problem-undran

    Har nu limmat lister i 7st 152lkar.
    Just när jag skulle börja fylla på vatten så kom jag att tänka vilket bottenmatrial jag skulle ha.
    Antingen rådagrus 0,8-1,2mm eller engeslksjösten 1-2mm men då uppstog ett problem till.
    Om jag väljer sand så är ju risken stor att den kryper under filtermattan.

    Hade jag inte valt att ha den välvd så hade jag lätt kunnat sätta en glasbit längst ner.
    Men nu går det ju inte,någon som har ett bra tips på en lösning
    Hur lämplig eller svår är sanden att hålla ren mot mot grus det ska bli uppväxtkar och och några bli hem för enstaka par fiskar,
    Så det kommer ju att matas en hel del i vissa av dom
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    kolla länken för att se vad jag menar med filtret.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Om du har en GB glassbytta...så kan du en avdelare genom att klippa till den så att du kan ha filtermatta stå på en del av den (klipp inte av botten på byttan utan använd den delen för filtermattan att stå på) samtidigt som du klippt kanten på byttan såpass hög att sanden inte kommer över. Du spänner plastbiten från byttan mellan de båda glasskivorna. Hur du än gör så får du nog räkna med att få en del sand där bakom iallafall...dvs antingen genom sand som virvlat runt eller fisk som haft sand i munnen och puffat ut det i närhet av filtret.
      Senast redigerad av StefanL; 11 december 2005, 19:19.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Den var ju ett alternaiv jag kom just att tänka pålisten man har på golvet vid duschen.
        Ja det är väl det som är det dåliga med sand frågan är ju hur denna sanden packar sig och far runt.
        Man kanske ska har grus ändå fast det blir dubbelt så dyrt nu vaknade småläningen i en igen.
        0,33 sanden är ju helt kass i alla syften

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Varför vill du ha sanden totalt utanför? Det känns nästan som ett omöjligt uppdrag...*S*

          Vad innehåller listen för material? Kan det vara giftigt att ha i karet?

          Förstod du vad jag menade fast jag uttrycker mig lite underligt? Man klipper alltså rakt ned i ett hörn från ovankanten ned till botten. När du nått botten så går du in med ca 5cm på botten och sedan klipper runt tills byttan blivit en lång remsa istället för "bytta". Sedan klipper du till hur hög du vill att "stoppet" ska vara för att förhindra sanden att komma över till filterkammaren...

          *hua*...nu är jag nog nära en overkill i detta ämne...hur som helst...lycka till...

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Ärmed på vad du menar.
            Jag vill ha sanden utanför annars får jag sätta ett förfilter på pumpen annars har den ju inte så lång livslängd.
            Men just nu ska anläggningen drivas av luft.
            Du som har testat en del grus har du provat grovlecken 0,8-1,2

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Det spelar ingen större roll om sanden slinker in i botten på filtermattan och botten där bakom såvida du inte har ett pumphuvud med insuget väldigt nära botten. En del av mina filterfack saknar "sand-spärr" vid botten, men det funkar perfekt ändå.
              Tony Englund

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har provat 0,8-1,2mm Rådasand. Det är helt ok...men jag föredrar det jag har nu...den så välkända blästersanden från Biltema. Jag har dock blandat upp blästersanden med just den dimensionen av Rådasand som du nämner här. Sanden blev mer "levande" och mindre "steril"...

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Är ite biltema sanden som rådasand 0,33??
                  Lägger inte sig det fina på botten och det grövre överst??
                  Låter ju bra Tony pumphuvudet kommer ca 15-20 från botten.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Lennie, då lär det inte göra något om sanden smiter in i filterfacket. Enda gången jag upplever det som problematiskt att inte ha glas-avgränsare vid botten är i yngelkar där yngel med gulesäck lätt sugs in i filtermattan.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      kalas då kan man åka och fylla upp lite kar med sand.
                      Hur upplever du rengörningen med sand jämfört med grus??

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Jag kan meddela att det gör jävligt mycket ondare att rengöra sand i jämförelse med grus. Jag rengjorde med klassisk metod i fredags: Lite i taget i en hink och vispa runt med näven. Jag har fortfarande sandkorn under vissa naglar. Natten mellan fredag och lördag sov jag inte så skönt. Handskar rekommenderas. [:-(]

                        I övrigt tycker jag det var lättare att få rent sanden än vad jag minns från grusrengöring. Gruset krävde många fler sköljningar.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • calle-hallabro
                          Användare
                          • juli 2005
                          • 303

                          #13
                          Vi har lagt sand mot filtermattan och upplever inga problem med att den sugs in i kammaren, och vi kör med luft.
                          Skär man rakt och ser till att mattan ligger hårt mot kanterna så blir det hyfsat tätt.

                          //Calle
                          **********
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            då blir det sand av 2 skäl jag har det hemma och det är billigare än grus.
                            Frågan är ju om man ska ha 0,4-0,8 eller om man ska hälla i en skvätt 0,33.
                            Nackdelen med sand är att den själ ljus.

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Köper du tex. rådasand avsedd för vattenfilter är den redan ganska vältvättad. Då räcker det att trycka ner vattenslangen och låta det virvla omkring litegrann. Inga onda fingertoppar där inte Om du däremot kör "ciklidgrus", kalkkross osv går man gnugga ordentligt.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...