bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan karlström
    Användare
    • april 2005
    • 91

    bikarbonat

    hej har ett 375 liters som jag ska göra till malawi kar.men undrar hur mycket bikarbonat jag må sopa i för å få de vatten dom trivs i.....
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Vad har du för vtn ur kranen?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Läs på förpackningen och prova dig fram. Så vitt jag förstått är inte det viktigaste att du har ph 7,0 eller 8,0 utan att du håller läget stabilt för dem. Det har i alla fall fungerat för mig och det enda jag öst i karet är jodfritt salt (när en Aceihona åkt på spö).

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Det är nog inte lätt att läsa sig till det på förpackningen om man köper bikarbonat i livsmedelsbutiken. Det bästa är att prova sig fram lite. Börja med 1 msk per 100 liter vatten du byter, och se var du hamnar med pH och kH. Vänta en timme och mät.

        Det du vill uppnå är ett pH på runt 8,4 och ett KH på 10 eller mer. Jag använder själv 1msk per 50 liter vatten jag byter.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          "Det är nog inte lätt att läsa sig till det på förpackningen om man köper bikarbonat i livsmedelsbutiken"

          Det framgick iofs inte att Bikarbonatet i fråga var köpt på t ex ICA. Men men... du vet säkert mer än jag i aktuellt fall

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • februari 2004
            • 349

            #6
            3 g/ 100L höjer KH 1 grad.
            Kaffesked = 5g
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            Arbetssätt...