ni som kan växter, vilka är dessa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    ni som kan växter, vilka är dessa



    spec de som är i mitten. lite mörkare gröna vid tetrorna
  • Midas_Tom
    Användare
    • mars 2005
    • 809

    #2
    vet inte vilken sort .. men fy fan vilket kar!!
    //tom

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Det ser ut att vara riccia fluitans. Räkna inte med att få snygg bottenbunden riccia utan extremt bra co2 nivåer och massor av tålamod. Den måste trimmas ett par gånger i veckan för att inte "kväva" sig själv. Men när man lyckats så är belöningen klart värt jobbet.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Jag skulle snarare tro att det är vältrimmad javamossa.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          En googling på namnet i bilden hittade den här sidan:


          Där kan du se hur akvariet har vuxit fram och förändrats över tiden. Den mörkt gröna växten i mitten är utan tvekan javamossa.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Sätter också stålarna på vältrimmad Javamossa, möjigen den som kallas "Christmas moss". Den blir tätare än den vanliga och grenar sig mer.

            Helt klart grant kar - men jag lovar att det inte är lika snyggt när alla stängelväxterna är nyansade... *s* Med bra CO2-halter, bra drag i ljuset och frekvent gödning samt ffa _MASSOR_ med trimningsarbete är det inte så svårt som man tror att få fram ett sådant kar. Tippar på att det är Didiplis längst bak, och den kan vara lite svårare att hålla - resten är växter som oftast inte ger något problem, med just bra CO2-halter och frekvent gödning.

            Karet är också ett bra exempel på att "less is more" - killen har åstadkommit alltet med fyra arter växter (vad jag kan hitta), och placerat dem klokt i stora grupper. Satsat på en enkel aquascape som han klär upp med växter. Personligen tycker jag karet hade vunnit lite på en bättre konstrastväxt längst bak i vänstra hörnet. Någon med långa smala blad, t ex någon hyfsat högväxt Crypto (albida, balansae, retrospiralis) eller smalbladig Vallisneria. Tippar på att karet är kring 200 liter, max.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 december 2005, 15:45.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Om det är cristmas moss så är det en växt som passar precis lika bra i vanliga kar utan co2 tillsats. Jag har den på rötterna i mitt sällskapskar och den växer fast bra och blir tät och fin även i "vanliga" kar.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Jepp, helt enig Magnus. Tycker även Christmas-varianten växer långsammare än den vanliga oavsett vilka förhållanden man har den under.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...