Alternativ till kongotetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    Alternativ till kongotetra

    Hej
    När jag startade mitt västafrikakar letade jag som besatt efter något bra alternativ till kongotetra, dvs någon annan stimmande fisk. Valet föll på procatopus similis som är en grymmt snygg stimmande killi. Men nu har det visat sig att de inte alls klarar det lite hårdare klimat som finns i karet. Lite tjuvnyp då och då leder snabbt till svampangrepp och senare döden. 22 st har nu decimerats till 15 st som plockats ut ur karet, med rätt omvårdnat tror jag dock att de går att rädda.

    Så nu är jag på jakt igen efter en snygg stimmande fisk som tål att gå i ett västafrikanskt sällskapskar och inte är kongotetra....Några förslag? Gärna med tips om vart jag kan få tag i dem.
    MVH
    Magnus
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Brycinus longipinnis kanske. Bild finns här: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=50903&page=1
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Nja....Jag har ju gott om växter i karet och vill att det skall så förbli. Inte bara ciklidnerd, växtnerd också. Men tack för tipset.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Hemigrammopetersius caudalis. Gulfenad Kongotetra, men så otroligt mycket vackrare och inte lika stor. Ladigesia roloffi - rätt liten tetra, kvick som Sören och vansinnigt vacker. Lite svår att hitta och även lite känslig för dåligt vatten (tror jag inte du har i karet, men iaf). Ytlevande killis, t ex Epiplatys dageti monrovie - ingen äkta stimfisk, men med 10-15 sådana i ytan blir karet inte tråkigt. Finns även en del andra tetror som är släkt med Kongotetran, men är ovanliga, snyggare (enligt mig) och inte blir så stora. Åleds har sådana inne ibland, men jag minns inte namnen på dem.

        P. similis har jag annars inte uppfattat som känsliga, fast jag inte har haft dem -vad har du i karet som hackar på dem? P. aberrans kanske är ett bättre val annars? Finns även några andra större stimmande killis, men de är mycket svåra att hitta. ngaensis köpte jag till Mike Norén en gång (från killiutställningen i Kpnhmn). En hel del lyktögon är trevliga också, men de är definitivt känsligare än P. similis. Lacustricola kassanjensis tror jag dock går att få fatt i enkelt och kvickt.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 11 december 2005, 15:29.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...