Årets höjdpunkt 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Årets höjdpunkt 2005

    Snart är det ju nyår och då brukar det ju vara det ena krönika programet efter det andra med höjdpunkter från det gångna året. Tänkte ni ville dela med er av eran egen akvarie relaterade höjdpunkt respektive motgång!

    +
    Själv så startade jag mitt första kar igen efter 15år, och på ett halvår nu så har jag införskaffat hela 5st, det var väll det största att få köra igång igen =)

    -
    Därimot var den värsta upplevelsen när mitt 720L sprack i botten rätt av med vatten i på 3:e våningen =/
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Kul tråd!

    +
    Att vi var ett gäng som startade en odlingslokal i luleå, som sedan blev en förening. Nu med 20 tal medlemmar, 60 akvarium och 7500 liter vatten

    -
    Pjta...svårt att hitta någon specifik motgång....måste nog vara när jag köpte mig en grupp Parachromis fredrischtalii/motaguense och la dem i samma kar, det slutade med att alla motaguense dog. Kan även tillägga då min arowana blev uppäten av en lika så stor TSN mal.


    Gott nytt år
    Mvh Alex

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      +: När den gamla Parachromis loisellei honan lyckade få yngel med GurraG:s gamle hane i grevens minut. Mycket yngel blev det.

      -:inget riktigt än... skulle var att mina Tomocichla tuba hetsade varann så pass att det blev endast en kvar.
      Anders L

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        - : Att mitt golv reste sig pga allt vatten som dunstat från karet när jag inte hade täckglas och att jag var tvungen att sälja karet.

        + : Att jag fick renoverat rummet samt köpt mig ett nytt kar. Ett mycket snyggare för nästan samma pris.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Lars Andersson
          NCS Medlem
          • oktober 2002
          • 601

          #5
          Från årets resa till Tanganyikasjön
          +: När Rille, jag och Niklas, i nämnd ordning, i mörkret med ficklampa beslutade oss för att ta en 1,20 lång krokodil i svansen. När Niklas tog i svansen på krokodilen kastade den sig mot honom och vi alla skrek och sprang.

          -: När jag lyckades dränka min Nikon D100 + 105mm på grund av att jag slarvat med låset till UW-huset. Extra kamera hade jag men ingen extra 105mm. Det blev 20mm med domport istället vilket är mindre kul att fota med.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Lars: Då har du en bra anledning att uppgradera till en D200 :-)
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #7
              Jo, det blir en D200 när jag åker till HongKong i jan/feb. Tyvärr kostade mitt UW-hus ca 35.000 varför det nog blir ytterligare en D100 om jag hittar någon bättre begagnad. Har ju en som är hel, men vill nog ha två. Köpa nytt hus blir det nog inte att jag gör.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • Gwendly
                Användare
                • december 2003
                • 374

                #8
                +
                Massor med yngel av Cyathopharynx furcifer 'Ruziba'

                -
                Lang vantan pa ciklidbladet....Vilken dag som helst nu *rullar ogonen* ......

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Årets höjdpunkt är helt klart krokodilen Fattar bara inte varför den var så förbannad på mig.

                  Årets minus är väl att det saknats tid i allmänhet för akvarieintresset

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    + Ciklidstämman, underbart! Det var min första och jäklar vad det gav mersmak!
                    + nr 2: Opthalmotilapia ventralis, en nyfunnen kärlek til dessa fiskar resulterade i att mitt 720 än en gång gjordes om ( 3:e gången i år) och blev ett renodlat featherfin akvarium. Äntligen är jag helt nöjd med akvariet!

                    - Tropheus och bukvattensot. Har förlorat Tropheusar då och då. Nu senast var det en av mina bärnstenar. Det här med Tropheus är ingen höjdare alls, hädanefter kommer jag nog gå över till labeotropheus från malawisjön.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • oktober 2002
                      • 601

                      #11
                      Från årets Malawi resa
                      +Återseenden med Gladys på Kulimani Resturant på Chisumulu Isl. En fantastisk kvinna som slängt ut sin "värdelöse" man och startat en resturang. Nu skickar hon färsk fisk till inlandet. Några enkla kylskåp står som grund för affärsidén.
                      -Den katastrofala dyksäkerheten som gjorde två av deltagarna nästan (rabiat) galna. Själv så kan jag så här i efterhand säga att jag tänkt till en del och inser att vi måste höja säkerheten ett rejält kliv till våra famtida resor.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                      Kommentar

                      • Lars Andersson
                        NCS Medlem
                        • oktober 2002
                        • 601

                        #12
                        Från årets USA resa
                        + Canyonering i Virgin River Utah. Även om jag hade turen att se björn på 15 meters avstånd i Sequoia Nat. Park så var äventyret att gå uppströms i en forsande flod något helt enastående. Sex timmar i floden gjorde hela mina tre veckor i västra USA.
                        - Sonen som inte inte uppskattade Las Vegas. Vi gick upp och ner på strippen och han sa att det var väl ingenting. (Åker själv nästa gång)
                        Senast redigerad av Lars Andersson; 31 december 2005, 20:44.
                        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                        Kommentar

                        • Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • oktober 2002
                          • 601

                          #13
                          Från mina Tysklandsresor
                          +Alla trevliga, gästfria tyskar och alla trevliga tyska små hotell och "gaststätten". Den bäste tyske handlaren Willner (Prylar) och den bästa (upplevelsemässigt) butiken ZooWellke i Dortmund.
                          -Att så många tyska odlare tyckt den vara olönsamt att fortsätta att odla.
                          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • oktober 2002
                            • 601

                            #14
                            Från lokalen
                            +Alla Linanguyngel som kom efter det att de stora djuren ängnat ett år till att bara slåss. Att min fru lagt ner så mycket jobb i lokalen när jag varit på resor. Alla besökare som tittat förbi och som varit kul att snacka med.
                            -Att det är så långt till lokalen (14km)
                            Senast redigerad av Lars Andersson; 31 december 2005, 21:26.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Var säkerheten än sämre på Malawi delen av resan?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...