någon som prövat svart blästersilikat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cobraconny
    Användare
    • augusti 2005
    • 39

    någon som prövat svart blästersilikat?

    tjena nån som prövat svart blästersilikat har funderat på att pröva det i mitt 375 kar men är lite osäker har hört att den kan förstöra vattenvärdena och ta död på fiskarna vet inte om det stämmer men någon kanske vet har discus och L-malar i 375 karet sanden kanske är för vass för malarna ph värdet i karet ligger mellan 6,4-6,6 och kh runt5-6
    Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
    375 med discus
    400 med scalarer
    540 med discus
    80 liters med ancistrus ;-)
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Svart bläster innehåller ett gift som heter aluminiumsulfat. Ett gift som fäller ut i vattnet. Men är du bara ute efter svart sand varför inte köra kol kross?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Blästermedlet heter aluminiumsilikat, inte sulfat.
      Hur stabilt det verkligen är får dock någon annan uttala sig om, men jag tror inte att det är speciellt instabilt.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        silikat var det ja. Jag frågade en blästrare en gång om det men han sa att det var inget han rekomenderade till fiskar för då skulle de inte må vidare bra =/
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av Karon
          Blästermedlet heter aluminiumsilikat, inte sulfat.
          Hur stabilt det verkligen är får dock någon annan uttala sig om, men jag tror inte att det är speciellt instabilt.
          Aluminiumsilikat är normalt sett stabilt - det är (en typ av) lera:


          Aluminiumsilikat/kaolin är dock vitt, så jag undrar om det här svarta blästermedlet verkligen består av aluminiumsilikat.

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            På förpackningarna står det i alla fall aluminiumsilikat.

            "De flesta silikater är mekaniskt hårda och, förutom alkalisilikater, svårlösliga i vatten samt termiskt stabila vilket gör dem tekniskt användbara i en mängd olika tillämpningar. Glas, porslin, keramik, cement och zeoliter är exempel på tekniskt viktiga silikater."
            (saxat ur NE)

            Som sagt, svårlösliga i vatten.
            Ser dock ut att ha ruskigt vassa kanter så lämpligheten som akvariegrus kan nog på goda grunder härför ifrågasättas.
            Senast redigerad av Karon; 10 december 2005, 14:17.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Undrar om det inte var detta gruset jag körde med när jag under en tid hade Malawi.Vad jag kunde se så var det inga problem med deras mående.En nackdel dock var att det var så lätt,så där strömmarna var som starkast mot botten var det fritt från grus.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • cobraconny
                Användare
                • augusti 2005
                • 39

                #8
                hörde med akvariebutiken igår och dom sade att det inte skulle vara några som helst problem att använda svart blästersilikat dom hade sålt det till många och det skulle inte fälla ut något i vattnet men är fortfarande lite tveksam det blir ju dyrt om discusarna och malarna skulle kila vidare men har hört att discusarna ska färga ut jättefint med svart sand på botten
                Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
                375 med discus
                400 med scalarer
                540 med discus
                80 liters med ancistrus ;-)

                Kommentar

                • johnny 99
                  Användare
                  • december 2004
                  • 80

                  #9
                  Hade du bara kört diskus hade det nog vart ok men jag är inte så säker på att malarna skulle va så jätteglada i det vassa aluminiumsilikatet

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • juli 2005
                    • 303

                    #10
                    -> Cobraconny
                    Jag avråder bestämt till att ha någon som helst vass sand på bottnen när man har bottenlevande fiskar.
                    Till Discus är kanske en sak (tänk dock på att de även äter ifrån bottnen), men ALDRIG till malar, har märkt skillnad hur våra malar har mått när de har haft sand som varit lite vass (och det är inte i närheten hur vass blästersand är), de vill inte ligga på bottnen och verkar må dåligt av detta.

                    Byt ut ditt lakan mot grovt sandpapper en månad, tycker du det är OK, ja då kan du ju chansa på att dina malar överlever detta.

                    Du såg vad vi hade i våra kar, Råda 0,4-08 och 0,8-1,2 och i endel havssand vilket alla malar älskar!

                    Engelsksjösten har vi även haft, men det ökade konduktiviteten för oss.

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Det finns svart råda sand att köpa som inte innerhåller något kosntigt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...