Vita pricksjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dahlgren3

    Vita pricksjukan

    Mina ciklider har drabbats av vita pricksjukan. Upptäckte prickarna igår. Under hela gårdagen så vart dom väldigt slöa. Köpte idag faunamor-p det är som tepåsar man hänger i akvariet och dom ska hänga i 8 dagar. Är det någon som har prövat dessa? Fungerar dom och efter hur många dagar märker man skillnad? Kan det vara försent för mina ciklider eftersom dom redan blivit slöa eller kan någon ge mig hopp om att dom kommer att klara sig?? [:-(]
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Sloheten har inte med prickarna att gora utan saltbristen som uppstar nar de lamnar kroppen. Detta loser man enkelt genom att tillsatta salt. Medicinen dodar bara prickarna nar de simmar till och fran fisken dvs de hindrar spridningen men paverkar inte parasiten nar den sitter pa fisken. Hojd temp gor att du inte behover behandla lika lange eftersom att parasitens livscykel blir snabbare.

    Pa jobbet anvander vi 35 ml (48 g) salt per 10 litrer vatten sa fort firrar blir skadade (jag har alltid antagit att det ar NaCl men far kolla upp det). Vad har du mer i akvariet? 1.5 dl salt per 100 liter fixar de flesta fiskar.

    En valdigt specialicerad lank: http://edis.ifas.ufl.edu/FA006
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • dahlgren3

      #3
      Igår böt jag 1/3 av vattnet och hade i salt 1dl/100 l och dom är fortfarande lika slöa. Har även malar i akvariet och dom är det inget fel på. Hur mycket ska jag höja temp i akvariet för att parasiten skall dö fortare? Är inte ciklider känsliga för ändring av tempratur skillnader?

      Kommentar

      • dahlgren3

        #4
        Dom fiskar som nu är fulla av prickar kommer dom att dö eller har dom en chans att klara detta?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Du skriver inte vad du har for fiskar men generellt sa klarar sig ciklider bra. Du maste inte hoja temperaturen utan det viktiga ar att inte avbryta medecineringen. HAr man mycket vatten sa sparar man pengar pa att hoja temp, men om det inte kostar tusentals kronor att behandla sa ar det inte sa viktigt. Det star om det i lanken. Vad har du for temp nu? Troligen kommer inga fiskar att do. Det kommer inte att bli mer nu nar du har medecin och du har ju saltat lite. Fortdatt pa samma satt.

          Jag har ingen erfarenhet av tepasar forresten, men de funkar sakert. Faunamor i vatskeform ar mycket effektivt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • dahlgren3

            #6
            Jag är nybörjare på ciklider så än har det inte fastnat vad det är men bla rödzebra, golden. Jag har 26 grader i akvariet. Det borde väl räcka?

            Kommentar

            • dahlgren3

              #7
              Hjälp. Nu dör mina fiskar en efter en. Finns det ingenting jag kan göra? Någon som har något bra tips?? Om alla fiskar nu dör hur ska jag veta att vattnet är friskt så jag kan skaffa nya?

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Höj temperaturen till över 30 grader och öka syresättningen om det behövs. Det är enligt mina erfarenheter den bästa medicinen mot pricksjukan.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag skrev ovan att fiskarna dor av saltbrist. Punkterad hud gor att vatten rusar in och salt ut. Det enda man kan gora mot det akuta tillstandet ar att ha i mer salt. Du kan ta ut de rejalt sjuka fiskarna (de som har balansproblem) och halla i sa pass mycket som 50 gram grovsalt (ungefar 50 ml) per 10 liter vatten. Det har ar valdigt mycket salt, men malawiciklider klarar det utan problem.

                  Sjalva prickarna kan man bara doda nar de simmar till och fran fisken. De ar inkappslade i botten och da kommer man inte at dem. Det GAR doda dem med salt osv men medicinerna ar valdigt effektiva. Fullfolj bara vad som star. Om det inte finns fisk sa dor prickarna ut efter nagra veckor.

                  Att oka cirkulationen ar en mycket bra ide. Att hoja temp snabbar upp forloppet vilket ocksa ar bra, men tankt pa att varmare vatten innehaller mindre syrgas (dvs oka syresattningen).

                  Om du laser lanken ovan sa star det en hel del.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...