Filtrering/vattenbyte i butik/lokal..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #16
    Jannes vattenlås fungera som ett vattenlås i handfatet.När det kommer batten över röret så börjar det rinna ut utan att behövara göra något ungefär som ett självsug om jag fattat det rätt

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      ja ni är alltid välkomna att göra ett besök hos mig hemma i göteborg, bara ni slår en signal först,janne

      Kommentar

      • CyberFish62
        Användare
        • juli 2005
        • 22

        #18
        Systemet ser onekligen enkelt och robust ut. Skulle passa fint till mina odlingskar.

        malawijanne, hur böjer du rören, jag antar att det är vanliga VP-rör för elinstallationer. Använder du fjäderspiral eller något annat fiffigt sätt?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          I denna tråd finns en förklaring av malawijanne hur systemet fungerar:

          Kommentar

          • Pikkenix
            Användare
            • mars 2005
            • 254

            #20
            Har läst förklaringen, tittat på bilderna, försökt klura ut det men känner mig bara dum. Kan någon förklara det där med det borrade hålet i O:et. Hur fungerar det och läcker det inte ut vatten genom detta hål?
            Verkar ju annars vara en klockren lösning!
            Mvh
            Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

            Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Principerna är både tryckutjämning och "overflow". Tryckutjämningen sker i första delen, innan toppen på mojängen. Hela den delen är full av vatten. Häller man då i vatten i karet så höjs vattennivån i röret också. Sedan kommer överrinningen in - och därmed nödvändigheten av ett hål i toppen på O:et. När vattnet pga tryckutjämningen mellan karet och röret når över undre kanten på O:et, så rinner det helt enkelt över där och ut i avloppet. Utan hål i toppen skulle det funka som ett vattenlås, så att det inte rinner ut. Med bra tryck (mycket påfyllning av vatten i karet) så går det att få en sådan lösning att svämma över (jorå, har provat... *s*), men det krävs en del.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • eberhardt
                Användare
                • november 2005
                • 32

                #22
                Överlops rör

                Hej central fillter eller sump det är samma sak över loppsrör. Först borrar man hål i botten på burrken sedan setter man dit en genomföring och den tätar med o ring eller någon annan gummi packning och det skruvas i hop sedan limas ett rör i genomföringen ca 32mm röret kapas vid vattenytan när du fyller på med vatten i burrken så rinner det över i röret ..under burrken pågenomföringen moste mann setta en slang eller rör som leder till avlopet Vill du ha sump så leder du överlopps vattnet ner isumpen d.v.s.någon lämplig burk som man steller under burken i sumpen kann man limma in flera kammare vattnet pummpas upp till burrkenoch vattnet riner til baka till sumpen.

                Kommentar

                • Pikkenix
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 254

                  #23
                  Ok, så man gör alltså hålet på toppen av O:et och på så sätt minskar trycket i O:et = vattnet rinner igenom...
                  Gör man O:ena själv eller finns det färdiga vattenlås att köpa billigt som man kan borra i?
                  Mvh
                  Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                  Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                  Kommentar

                  • eberhardt
                    Användare
                    • november 2005
                    • 32

                    #24
                    Dethär är inget vattenlås detta är rakt rör prinsipen är den samma på det här settet kan allrig vattnet rinna ur burrken vattnet rinner där du har sågat av röret

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Pikkenix,
                      har sett och testat sådana som går att köpa. Dels är de dyra och dels är de jag hittat underdimensionerade (för smala rör). Rekommenderar starkt att du gör dem själv och inte snålar på rördiametern. Borde gå att plocka ihop rördelar från VVS-avdelningen på vilket byggvaruhus som helst för att få en ok diameter. Nackdelen med det är att det blir lite dyrt - elektrikerrör går fint att böja med en speciell fjäder, varmluftspistol och lite tålamod. I vår anläggning var nästan alla kar färdigborrade när vi köpte den, så det är inget jag tänker trixa med i nuläget.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        är du intresserad daniel av mina vattenlås daniel så kan du ringa mig eller maila mig. janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...