Sälja fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Sälja fisk

    Hejsan, undrar lite på hur man ska annonsera?

    Om jag har vildfångade firrar som ynglat nu och säljer dem, räknas inte ynglen som SO då?

    Finns det nån pris lista så man vet vilket pris man ska lägga sej på. Halva priset mot vad butik tar? eller vad är rimligt?

    I detta fall gäller Röd rubin och hongi.

    Vid vilken storlek är lämpligast att sälja dem?

    Mvh/Jim
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    #2
    Yngel av två vildfångade föräldrar betecknas som F1= första generation efter VF.
    Om du är 100% säker på att det är renrasiga yngel du har kan du sälja dem privat eller butik när de är ca 4-5 cm. Rubinen kan du nog få dra upp lite större så hanar hinner få nån färg. Se till att gallra ut exemplar som inte håller måttet färg- och formmässigt först. De arter du nämner får man väl en 0-50:- för beroende på storlek, kvalitet och köpare. (15-25:- för hongin kanske och 25-50:- för rubinen) Butikerna betalar ofta mindre än vad du kan få privat av förklariga skäl. Har en känsla av att du får sämre betalt ju längre ner i landet du kommer också.
    Senast redigerad av aquanord; 08 december 2005, 09:32.
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • april 2002
      • 1321

      #3
      Ursprungligen postat av lilljimpan

      Om jag har vildfångade firrar som ynglat nu och säljer dem, räknas inte ynglen som SO då?


      Mvh/Jim
      SO betyder inte "svenskodlad" om det var det du menade
      Betyder "sjöodlad", alltså odlad vi sjön, t.ex Malawisjön.
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Har du yngel efter VF Röd Rubin och Hongi eller var det bara en allmän fråga om VF / SO / F1 ? Trodde nämligen Rör Rubin var en urvalsodlad fisk, d.v.s. att den inte finns i Malawisjön och därmed inte heller som vildfångad ?
        Jag kan ha fel, sånt händer.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Aulonocara röd rubin kan omöjligtvis säljas som F1. Det samma gäller den röda varianten av Labidochromis sp. "hongi" som i sjön är mer gul.
          Tony Englund

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Vet inte om jag vill hålla med dig där riktigt.
            På hemresan efter en Ciklidstämma i Göteborg för många år sedan mellanlandade vi hos Åled. Vi fick då bl.a. se det förmodligen första exemplaret av Labidochromis sp. Hongi i Sverige. Vill minnas att den kostade 1290:-. Om det var grossistpris + moms eller utpris till kund var det ingen av oss som frågade. Denna hane var något helt enormt färgsprakande och den har etsat sig fast i minnet som en av de snyggaste Malawis jag nånsin sett ! I vilket fall, den var iallafall röd i ryggfenan. Nåja, mer röd än gul. Vad jag vill säga är att det även i sjön finns "röda" Hongi. Tror det varierar beroende på fångstplats.
            Sen kan jag hålla med om att många av de Hongi som säljs ute i butikerna idag har en djupare röd färg än de vildfångade. Det beror sannolikt på "urvalsodling" och bra foder. Man väljer att odla på de bäst färgade djuren och efter några generationer blir det en avkomma som i många fall är bättre/starkare färgad än de vildfångade. Detsamma gäller t.ex. även många Röd Zebra i butikerna. Jag har sett VF från Minos Reef och blev inte speciellt imponerad.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Hm, i vilket fall som helst sa ar det omojligt att salja F1 po rod rubin, och aven om du sett ett exemplar av en nogot rodare hongi so ar den longt ifran samma farg som de man kan se i butik, de finns namligen inte i sjon.

              SO kan du bara salja fisk som om de har odlats i dammar vid sjon.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #8
                Omöjligt och omöjligt, en numera nerlagd akvarieaffär i Ystad försökte för många år sedan kränga VF "Guld-scalare".... Det har dessutom sålts VF Aulonocara "Eureka" i Sverige, lite pinsamt när det uppdagades att den inte fanns i sjön.
                Omöjligt om man vill hålla sig till sanningen, alltså !
                I fråga om röd Hongi finns i sjön eller ej är vi oense om då. Du har kanske rätt. Jag har inte varit i Malawisjön och kollat ( tyvärr ), så jag kan inte motbevisa det. Bilder på Hongi i Ad Konings böcker styrker iallafall vad du säger, de är gula....
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Tja, när det gäller scalarer så torde det finnas en hel del färgvarianter i vilt tillstånd - mycket som hamnat vid sidan av i fiskodlingarna i Asien, t ex. Blir ju en luring av det då VF blir sant, men att färgen skulle finnas normalt där fisken kommer från i starten är falskt. Man har väl släppt ut en del fisk från fiskodlingar runt Malawi också, som inte fanns på just de ställena innan? Svårt!! :/

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    I just detta fallet med de VF Guld-scalarerna vågar jag nog garantera att de inte var förvildade, förrymda Asie-odlade firrar. Snarare affärsinnehavarens kunskapsbrist i ämnet akvaristik....
                    Och för att inte den här tråden ska raderas från forumet till följd av min nyss framförda "kritik" mot den f.d. affärsinnehavaren skriver jag under med namn och ort.
                    M.v.h. Rickard Nilsson, Ystad
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    Arbetssätt...