Puts till lecablock?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • mars 2004
    • 126

    Puts till lecablock?

    Hej!

    Jag har för avsikt att spackla/putsa (vet ej vad det heter) till mina lecablock för att få en jämn och snygg yta och sedan måla dem vita. Är det någon som har en aning om vad man skall använda för material och bästa tips för redskap vore jättebra.(jag lovar att utföra jobbet själv, det behöver ni inte ;-) )
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det finns ju spackel i hink på byggfirmorna och Ö&B använd vanlig bred spackelspade. Slippapper behövs nog oxå.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #3
      Tackar. Är det vanlig spackel som jag skall använda eller något mer åt betong/cementhållet? jag tänkte mig att "dra" med våt borste på sedan så att det blir typ lite ränder eller vad man skall säga i det sedan.
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Vad är avsikten? Svaret kan vara lite olika beroende på vilket ändamålet är. Som regel putsar man Leca med Putsbruk C alternativt B. B blir hårdare än C och innehåller mera cement. Detta gäller det naturliga anv. området grunder och mellanväggar o dylikt.


        Mvh Jari ( Gammal fd Murare ; ))

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          hm,...
          då kanske husfix är bättre att använda
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • april 2002
            • 953

            #6
            Det finns något som heter Vetonit som är mycket bra för ändamålet+ att det är betydligt billigare än vad husfix är och har du nära till K-Rauta så är det billigast där.
            mvh Stefan

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Jag skulle använt husfix blandad till en ganska lös konsistens och pensla blocken i några lager. Att putsa med C- eller B-bruk är bannemig inte det lättaste, särskilt inte på små ytor. Jag skulle vilja påstå att de krävs en "Gammal fd Murare" till riktig putsning
              Tony Englund

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • april 2002
                • 953

                #8
                Blandar man Vetoniten ganska så tunn så kan man rolla upp den för att sedan dra med tapetborste eller dyligt.Jag har själv gjort mina väggar i källaren på detta vis och det var relativt enkelt även för en som inte är gammal fd murare
                mvh Stefan

                Kommentar

                • Fr BuBu
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 126

                  #9
                  Men det låter kanon vilket som. Det var just det där "slevandet" som jag gärna undviker då jag vet hur svårt det kan vara och jag hade ju inte planerat att slamma ned mer än lecablocken. Jag tackar så mycket []
                  Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Vore det inte enklare med Ytongblock, om man nu inte vill ha den "knottriga" strukturen som Leca har ?

                    Kommentar

                    • Fr BuBu
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 126

                      #11
                      Ursprungligen postat av Karon
                      Vore det inte enklare med Ytongblock, om man nu inte vill ha den "knottriga" strukturen som Leca har ?
                      [] Lecablocken och akvarie är redan på plats, så det är mindre jobb att göra vid befintliga block än byta. (Hoppas jag)
                      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Ja, då var det ju en annan sak
                        Om det verkar vara lite mycket söl med puts och annat, kanske lite färg skulle vara ett alternativ. Jag målade mina Lecablock med sockelfärg och det blev ganska snyggt (om jag får säga det själv )

                        Kommentar

                        Arbetssätt...