Natalciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Natalciklider

    Koppade precis in fyra Oreochromis mossambicum direkt från Imazo. Fattar inte varför dessa fiskar inte är mer populära! jättefina trots att de fraktats från leverantören, via butiken och hem till mig. Den största (hanen?) är omkring 10cm och mörkt svartlilaskimrande med röda kanter på fenorna... honorna är svagt blåmetallic och med lite trubbigare nos (hanen har Olinda-läppar). De har redan efter en kvart börjat mumsa på växterna och ser ut att trivas.

    Har plåtat lite men icke-medlemmar verkar inte kunna bifoga bilder.
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det är trevliga firrar de där. Jag hade ett gäng tidigare och tycker deras revir-hantering är ruskigt faschinerande. Mina 4-5 hanar grävde varsin grop så nära varandra att "toppen" på vallarna krockade. Där stod hanarna och spände sig i princip alla ljusa timmar på dygnet. De som lyckas skapa den största kratern fick dambesök med jämna mellanrum. Det enda som egentligen talar emot dem är ju att de blir ganska stora och kräver sin plats.
    Tony Englund

    Kommentar

    • terpentin
      Användare
      • februari 2005
      • 135

      #3
      har haft mina ett par timmar nu och hanen har börjat på sin grop och färgat ut i lekdräkt... han uppvaktar honorna lite försiktigt och damerna verkar inte vara helt emot uppmärksamheten. har aldrig varit med om fiskar som anpassat sig snabbare!

      ang. storleken... antar att det inte är att räkna med mycket mer än 30cm som maxstorlek även om de kan bli större under rätt förhållanden. 1+3 kommer gå ensamma i ett 222L tills det blir för litet. vad jag förstått är dessa inte alls lika beroende av utrymme som andra stora ciklider.
      "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

      "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag tror de flesta stora fiskar går att hålla i alldeles för små kar, men frågan är hur hyggligt det är.
        Tony Englund

        Kommentar

        • terpentin
          Användare
          • februari 2005
          • 135

          #5
          Ursprungligen postat av Tony
          Jag tror de flesta stora fiskar går att hålla i alldeles för små kar, men frågan är hur hyggligt det är.
          det känns som den moraliska frågan är svår i den här hobbyn... viljan att experimentera och testa saker går ut över fiskarna och försök att odla aggressiva fiskar i akvarium slutar ofta med död eller lidande. antar att man får gå på hur fiskarna verkar må... färgar de ut, leker och äter bra kan man anta att de trivs någorlunda... om inte får man göra nåt åt det. värt att testa är det iaf tycker jag. sannolikt får de det hur som helst bättre i mitt sovrum än på en fiskfarm.
          "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

          "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • januari 2005
            • 540

            #6
            Har ingen egen erfarenhet av dessa vackra fiskar. En tjej på Arken täby sade dock att hon hade 3 vuxna par i sitt 600literskar. Hon sade också att detta var på gränsen och att hon skulle behöva ett kar på mer än 1000 liter för att hålla två av dessa.
            Firrarna är flitiga yngelproducenter men dels skall dessa vara svåra att bli av med på privatmarknadenmen och dels var hennes borta (döda/uppätna) efter ett par dagar.

            Kommentar

            • terpentin
              Användare
              • februari 2005
              • 135

              #7
              Ursprungligen postat av mek
              Har ingen egen erfarenhet av dessa vackra fiskar. En tjej på Arken täby sade dock att hon hade 3 vuxna par i sitt 600literskar. Hon sade också att detta var på gränsen och att hon skulle behöva ett kar på mer än 1000 liter för att hålla två av dessa.
              Firrarna är flitiga yngelproducenter men dels skall dessa vara svåra att bli av med på privatmarknadenmen och dels var hennes borta (döda/uppätna) efter ett par dagar.
              konstigt att hon höll tre par och inte ett par om hon sa så.

              utrymme är ju alltid struligt när det gäller husdjur. det finns väl egentligen inte nån smådjursbur, fågelbur, akvarium eller terrarie som är stort nog för att vara riktigt fair.

              ang. ynglen... det är meningen att de ska bli uppätna, men inte av föräldrarna. möjligen försöker jag mig på lite selektiv avel på sidan om.
              "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

              "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

              Kommentar

              Arbetssätt...