Längd eller yta viktigast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Längd eller yta viktigast?

    Står i valet och kvalet mellan ett 222L (110x45x45) och ett 240L (120x40x50). 222an har större bottenyta men 240an är 10cm längre. Vilket är viktigast för fiskarna... längd eller yta?

    Tacksam för svar!
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • hansh
    Användare
    • november 2004
    • 114

    #2
    Berorpå vilka fiskar du har tänkt att ha. Rent generelt kan man säga att ytlevande och bottenlevande fiskar vill ha större yta medans fiskar i mittenskiktet vill ha större volym.
    Personligen gillar jag inte akvarium med större höjd än djup, men det är ju upp till dig att välja vad du vill ha.

    /hansh

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Det är bättre med större yta tycker jag men i ditt fall är det bara futtiga 5 cm.
      Bättre med 222 liters burken då 40cm är för lågt enligt min mening,
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Rovfisken
        Användare
        • april 2005
        • 178

        #4
        skaffa ett 375liters istället

        150x50x50 , det tar inte särskillt mycket plats och du kan i princip välja mellan dom flesta fiskarna eftersom det e en bra allround storlek. det e snygga mått och en helt ok botten area. d skulle jag gjort

        Mina kar

        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Beror på vad du vill ha för fisk. En del trivs med mer yta, en del trivs med mer höjd. I valet du sitter i spelar det nog mindre roll, det är så lite som skiljer. Scalarer och flera sjöciklider hade jag dock personligen kört i högre kar - även om bägge gillar bottenyta _också_. De flesta dvärgciklider behöver dock mer yta än höjd, och gärna yta på "bredden". Både bredden och speciellt längden ser jag som rätt oviktig i detta fallet då reviren inte kommer att skilja sig särskilt mycket vilka ciklider du än kör. Om det nu är ciklider?

          Annars är Rovfiskens kommentar klockren: ett 375 är perfekt standardkar, går att ha en del stor fisk i det och så växla till mindre om man vill. Lagom stort att sköta enkelt och få fin balans i.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • terpentin
            Användare
            • februari 2005
            • 135

            #6
            det blev 222... jag har redan ett 375 SA i samma rum (sovrum ca 14kvm) och ville ha ett något mindre och köra natalciklider i.

            nu har jag ett 42L, ett, 150L, ett 222L och ett 375L i min lägenhet på 36kvm. hade jag haft mer plats hade jag gärna köpt fler och större, men det är liksom rätt fullt nu.
            "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

            "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Du har väl ett kök oxå, eller? Där får du plats med några småburkar på 100 liter. [8]
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • terpentin
                Användare
                • februari 2005
                • 135

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Du har väl ett kök oxå, eller? Där får du plats med några småburkar på 100 liter. [8]
                kokvrå däremot funderar jag på att köpa vägg-tv så jag kan ställa ett 375 där tv-bänken står nu... men man kan inte göra allt på en gång. dessutom vill jag ha ett 720 nästa gång så jag slipper gå omkring och känna att det finns fiskar jag vill ha med inte har plats med.
                "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                Kommentar

                • Kalle-El
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 255

                  #9
                  Kanske lite off topic, men vadå! Kunde inte de som tillverkar akvarier bättra på sina sortiment litegrand. Skulle t ex väldigt gärna se ett standardkar med en längd på 150 cm, ett djup på 75 samt en höjd på 50. Där har man ett kar med stora möjligheter som ändå inte blir tokstort eller toktungt för den delen. Sedan hade det naturligtvis varit kul med standardkar på 180x 75x50 också för den delen. Alltså det jag vill slå ett slag för är att det skall plockas fram fler djupa kar då jag personligen tycker detta är att föredraga framför höga...

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    terpentin,
                    låter som om det är en del akvarier i lägenheten, ja!! Men tveka inte, ut med TV-bänken - vad ska man med TV till när man har akvarium? Jag har fem kar igång på 54 m2, men ska trappa ner lite när lokalen är klar. Odling och vattenslabb funkar bättre i en källare.

                    Kalle-El,
                    klart det hade varit skoj med mer varierat utbud - ett kar på 150x75x50 blir jäkligt snyggt som växkar!! Fast jag kunde gott tänka mig de omvända måtten på djup x höjd också, perfekt för Cyps (eller varför inte discus/scalarer?). Lite större utmaning att inreda ett så högt kar snyggt också!!

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kalle-El
                      Kanske lite off topic, men vadå! Kunde inte de som tillverkar akvarier bättra på sina sortiment litegrand. Skulle t ex väldigt gärna se ett standardkar med en längd på 150 cm, ett djup på 75 samt en höjd på 50. Där har man ett kar med stora möjligheter som ändå inte blir tokstort eller toktungt för den delen. Sedan hade det naturligtvis varit kul med standardkar på 180x 75x50 också för den delen. Alltså det jag vill slå ett slag för är att det skall plockas fram fler djupa kar då jag personligen tycker detta är att föredraga framför höga...

                      Grejen e den att det är bara vi som är insnöade akvarister som bryr oss om djupet, vanliga människor tycker om en stor frontyta att titta på. En burk som är 50 djup finns det fler som har plats för så då säljer dom fler vilket gör en standard tillslut. Min burk är 180X80X60 dvs ganska djup vilket jag tycker om men tjejens kommentar när det komm hem va "måste det gå så långt ut från väggen, kan det inte vara lite högre ist för det e ju mycket snyggare" En vanlig människa kollar bara 1minut max i en burk så dom upptäcker bara det som finns längst fram =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Kalle-El
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 255

                        #12
                        Ursprungligen postat av deelay
                        Grejen e den att det är bara vi som är insnöade akvarister som bryr oss om djupet, vanliga människor tycker om en stor frontyta att titta på. En burk som är 50 djup finns det fler som har plats för så då säljer dom fler vilket gör en standard tillslut. Min burk är 180X80X60 dvs ganska djup vilket jag tycker om men tjejens kommentar när det komm hem va "måste det gå så långt ut från väggen, kan det inte vara lite högre ist för det e ju mycket snyggare" En vanlig människa kollar bara 1minut max i en burk så dom upptäcker bara det som finns längst fram =)

                        Fasen 180x80x60 låter som ett underbart kar. Limmade du det själv eller lät du specialbeställa det?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...