Nytt eller begagnat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Nytt eller begagnat?

    Brukar du (kära läsare ) köpa nya eller begagnade akvarium? Motivera gärna...
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    nya begagnade om du förstår vad jag menar. I stort sett helt nya grejer i perfekt skicka fast mkt billigare än affären.

    Känns säkrast så. Kommer nog aldrig våga köpa ett gammalt kar...

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 256

      #3
      Jag köper begagnat i gott skick = tätt. Till odling och yngelkar bryr jag mig inte om skicket så länge det är tätt. Som showakvarium är kraven såklart högre.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        Har man lite framförhållning och trålar kontinuerligt är andrahandsmarknaden definitivt köparens marknad. Du kan t ex ganska ofta hitta 720-litersakvarium med mer eller mindre kringutrustning för tre tusen kronor. Förklaringen är att det går lite stötvis i vågor både på det individuella planet och inom hobbyn i stort. Personer går igång satsar och kroknar eller så är det helt plötsligt "inne" att skaffa lokal eller odla lite större. Men som sagt, ska du utnyttja dom här variationerna måste du själv ställa dig oberoende av egna svängningar genom att ständigt kolla annonser och även köpa på dig en del grejer som du inte ser ett omedelbart behov av.
        Senast redigerad av Kalle-Maja; 03 december 2005, 20:22.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #5
          Alla mina 10 kar som jag har är köpt begagnat. Billigt och bra. Tycker folk hettsar upp sig över att det är risk för läckage osv...

          Be bara få se karet ifyllt med vatten så är det problemet löst...läcker det eller inte? Har alltid gjort så. Inte nog med allt skrytande så kan jag säga att jag köpte mitt 720 för 2700:-, (Nästan Claes ) i umeå.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Senaste akvariet jag köpte var ett 375 med ställning och det var komplett för endast 700 kr. Kan säga att det var i väldigt bra skick också. I somras köpte jag 2 310 L med ställning, ramp och grus för 1500kr så det går att göra fynd, fast det här var genom akvariefolk jag kände. Allt jag har i lokalen är begagnat och köpt för en billig penning.

            Kommentar

            • keni

              #7
              Tror inte det är nån fara o köpa begagnat, trots allt så är det ju bara glas o silikon och även om det skulle läcka lite så kan man dra på lite nytt silikon.
              Köpte nyligen ett 660 liters med 2 pumpar, sand, ställning o ljusramp för 1500 kr, en bråkdel av vad nytt kostar.

              Kommentar

              Arbetssätt...