spirulinapulver=alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    spirulinapulver=alger

    läste på duboisi.com om att tillsätta spirulinapulver i akvariet som genererar algtillväxt, nån som har provat den metoden!?

    Text av pam chin,

    "I just add spirulna powder to my tanks. I haven't tried this in a pond, but I do it all the time in my tanks. This powder can be bought easily at the Health Food store. I add a coulple of teaspoons at a time. And when I am first starting it, I will leave the lights on longer, but in a pond, the sunlight should take care of that. This powder will float on the surface of the water at first, but eventually it works its way down and attaches to the sides and rocks. It grows a wonderful lush green algae, and I think if it is green it is good!!"
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Spirulina ar en cyanobacterie som knappast ger upphov till vad jag skulle kalla en yppig algtillvaxt, men vad vet jag.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      hmm..inga erfarenheter!? pam chin anses ju vara nån sorts expert inom akvaristik så det borde finnas nån sanning i påståendet att spirulina framkallar algtillväxt,det är väl bara att testa helt enkelt...men då inte i tropheus karen
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        kan det vara så att spirulina ger upphov till ammonium som triggar algtillväxt? ska snart testa detta..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag skulle vilja påstå att även astaxanthin ger upphov till alger...hur det fungerar vet jag inte men det kan säkert en mer kunnig person i denna fråga ge. Det kan vara taget ur luften, men jag tycker mig ha märkt en stor skillnad på algtillväxt sedan jag startade med astaxanthin berikad räkmix. Jag matar även med spirulina pellets numera så det kan ju lika gärna vara det som ger algerna fäste...

          Mina fiskar mår kanon av detta...de har en naturlig algmatta att tillgå...

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Troligen ökar kvävehalterna, enten ammonium eller nitrat. Fixar fin grön algmatta på nolltid, om man inte har växter i karet. Spirulina är annars så vitt jag vet samma som Ola säger - en cyanobakterie. Kan förmodligen trigga andra alger, men får man spirulina att växa i sina kar så är det inte så snyggt.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Spirulinan är som sagt en cyanobakterie, och pulvret är garanterat stendött. Ger det algtillväxt är det pga det höga kväveinnehållet.

              Tilläggas kan att jag haft Spirulina i saltvattensakvarier, och det ser ut som rött, grönsvart, eller svart snor. Det röda klägget på denna bild är med stor sannolikhet Spirulina rosea:


              EDIT: glömde tillägga att 'snoret' luktar illa också - man kan känna den lukten från burkar med spirulinapulver, och vissa hälsoprodukter som innehåller spirulina - och att mycket få algätande djur rör spirulina. Bland saltvattensakvarister går Spirulina rosea under namnet "röd slemalg" eller "röda plågan"...
              Senast redigerad av Mike_Noren; 06 januari 2006, 17:58.

              Kommentar

              Arbetssätt...