Skydda akvariet vid rep av lägenheten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Itsa
    Användare
    • november 2005
    • 44

    Skydda akvariet vid rep av lägenheten?

    Har ett 222 liters akvarium med 6 st Haplocromis "thick skin" (viktorior) och 2 ancistrus.
    I januari ska min brf påbörja stambyten i badrummen; ett arbete som ska ta ungefär 3 veckor per lägenhet. Under arbetet lär det både bilas (vibrationer) och damma en hel del!

    Nu har en fråga dykt upp i mitt huvud: Hur skall jag skydda mina firrar på bästa sätt under tiden stambytet pågår?
    Skall jag flytta över dem i ett mindre akvarium som jag förvarar hos någon annan, eller kan de få vara kvar hemma men ser till att "plasta in" dörren till rummet akvariet står i ordentligt...?
    Om jag flyttar över dem i ett mindre akvarium, hur många liter är minimum, och hur mycket vatten bör jag pytsa över från hemakvariet till det nya...?
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Tror inte varken dammet eller vibrationerna ska vara några problem. Du kan ju hålla dörren stängd till rummet akvariet står i, borde vara tillräckligt för att undvika dammet. Vibrationerna störs dina fiskar av lika mycket som du, men varken du eller dina firrar lär dö av det.
    Vad menar du med stambyte ? Är det rörledningarna till kranarna i ditt badrum som ska bytas eller är det till elementen ? Kan tyckas spela noll roll i sammmanhanget, MEN om det gäller rören till dina kranar och de nya rören är av koppar så kan du få problem med dina vattenbyten en lång tid framöver. Malawi- och Tanganyika-ciklider tål inte den kopparutfällning som blir i nya rörledningar, gäller speciellt varmvatten. Om det även gäller Victoria-ciklider vet jag inte, men skulle tro det. Lösningen är att spola igenom mycket vatten ( låt kranen rinna i flera minuter ) innan du tar vatten till ditt akvarium.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Itsa
      Användare
      • november 2005
      • 44

      #3
      Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det där med rören! Ska genast kolla upp vilken typ av rör det blir...!

      Kommentar

      • denti
        Användare
        • januari 2004
        • 60

        #4
        Dom bytter stammari i min lägenhet förra året ich det var inga problem. Visst dammar det men plast sätts upp för att så lite dam som möjligt ska sprida sig. Vibrationerna var inget problem jag flyttade ut avariet från väggen bara.
        Det som jag var mest orolig för var kylan då alla dörrar står öppna hela tiden, men inte heller detta skapade några problem.

        Mvh Dennis
        /Dennis

        Kommentar

        • Mr.Gerhard
          Användare
          • februari 2004
          • 65

          #5
          Renoverade mitt badrum för någon vecka sedan, det dammade som fan. Nästan alla mina yngel dog i karet, jag tror det var dammet som låg bakom. Man bör nog försöka undvika att dammpartiklar åker ner i karet. Mitt akvarium står ungefär en meter ifrån badrummet, så det var nog en del damm som smet ner i vattnet.
          720

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            Hmm.. så alla vibrationer var inga problem för glaset heller? Tycker att de kanske kan spricka?
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #7
              En idé skulle kunna vara att köpa sådan genomskinlig lite grövre plast som man använder för att täcka golv när man målar och sedan lägga över akvariet under dagtid medan det "dammar". Borde finnas tillräckligt med luft i akvariet under dessa timmar, annars kanske man kan ställa något ovanpå akvariet i alla fyra hörnen så att det bildas en luftficka ovanför.

              Min erfarenhet av renovering i hemmet när det dammar är att det sprids väldigt mycket. Man måste i princip tejpa igen alla dörrspringor för att det inte ska sippra igenom. Får du mycket damm ovanpå täckglas o dyl så är det lätt att en del hamnar i karet när du ska göra rent. Med genomskinlig plast ovanpå kan du ju fortfarande se vad som händer i akvariet...
              Micke

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Vibrationerna från stambytet lär inte vara några problem. Jag bor precis intill ett stort jäkla berg och dom sprängar dagarna i ända 50 meter bort för ett nytt villaområde. Det skakar som få emellanåt och jag börjar bli orolig, men hittills har det funkat.

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #9
                  wow känns så skönt att läsa detta! Påbörjades stambyte och badrumsrenovering hos oss igår och jag är (eller var tills jag hittade denna tråd) lite orolig över vibrationer och dylikt från bilning av kakel och sånt, men då kan jag slappna av!
                  Då är det bara ångerna från färger, våtrumsfärg och damm kvar att oroa sig för, känns bra
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Vad det gäller de nya rör eller inte så föredrar jag alltid att spola ett tag innan vattenbyte. Sen är det ju väldigt vanligt med kopparrör i väggarna i lite äldre hus och även i många nya. Rören som går synligt i rummen är vad jag förstår i stort sett alltid koppar under det ibland glassiga höljet.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Jag skulle nog både täppa över karet med åtminstone ett lakan el dyl och även tejpat för dörren. ang. vibratinerna så kan du ju alltid tömma ur ca 25 % av vtnet.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Absolut inte något tyg över karet. Det felet har ja gjort en gång för länge sedan.
                        Vattnet dustar vilket gör att kondens bildas i tyget ovanpå täckglaset. Sen droppar det snyggt ner på golvet och du får en liten pöl som följd. Inte roligt om du har trägolv.
                        Det blir minimalt med damm i byttan om du har vanligt täckglas på karet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Shit fan! Tänkte det va bättre med tyg iom att jag själv har täckt över m svart sopsäck och DET orsakade kondensrinningar...
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Det är lite lurigt det där med kondens
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Mattias Nilsson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 467

                              #15
                              well problemet med nya rör blir inget problem för mig, karet är ett saltkar så jag kör med osmos. Att täcka över karet är tyvärr ganska uteslutet, har en ganska hög huv över karet med 650w belysning.... Dessutom har jag en sump under karet som inte går att täta och om det gick att lägga något över så skulle temperaturen sticka iväg tillräckligt för att ha ihjäl en hel del i karet. Utan det måste vara in i rummet det tätas, för försöka hålla något fönster lite öppet för vädring (vilket ändå kommer behövas med tanke på luftfuktigheten, det dunstar c:a 6l/dygn...)
                              Mvh
                              Mattias

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                              Kommentar

                              Arbetssätt...