Bygga bakgrund för sydamerikabiotop???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    Bygga bakgrund för sydamerikabiotop???

    Har skaffat ett 600L möbelakvarium och har planerat att bygga en bakgrund till detta. visst, det finns information på nätet och jag ska även kolla där, men eftersom jag ska återskapa sydamerika biotop, så vill jag dels skapa jordutseende och bruna rotformationer. Antar frigolit som byggmaterial som måste göras tyngre med cement eller annat mindre men tillräckligt tungt + jordliknande komponentfärg.

    Fråga 1: Ska man använda cement eller finns det någon plast att använda som dessutom går att måla på?

    Fråga 2: Finns det färger för att få en jordbrun finish som dels fäster på cement eller plast och dessutom inte avger massa för fiskarna farliga metaller eller liknande?

    Fråga 3: Finns det någon idé på upphängning av bakgrunden om denna delas in i sektioner så att man slipper limma fast den i glaset?

    Hittade lite gamla trådar som rör detta tex denna, men inga riktiga slutsatser.
    Däremot så verkar den vanligaste och bästa metoden enligt flera vara att bygga i frigolit, använda cement som härdas ovanpå och måla med Epolan V Epoxi Golvlack. Giftigt, oändliga vatten byten och finns det brun färg som inte bleknar? []

    Fanns oxå en speciellt tråd på plastalternativ som jag inte blev klok på och en påbörjad med nästan samma titel som min....
    Senast redigerad av sydamerikanen; 01 december 2005, 14:28.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Vill du vara verkligt trixig så går det att "gjuta" en bakgrund i polyester/glasfiber. Tar en attans massa tid, men kan bli skitbra och det avger inget till vattnet. För en enda bakgrund undrar jag om det alls är lönt - man skapar under resans gång en negativ gjutform i gummi, och tanken är att denna ska kunna användas många gånger för att betala sig. Enklare och bara snäppet dyrare att köpa en färdig BTN-bakgrund.

    Gjuta i betong är enklare, billigare samt går att ordna så att det inte avger något till vattnet. Skapa en positiv form i frigolit och dela upp den i sektioner som du vill. Ordna rötterna så att de kan sättas på plats efteråt. Skaffa sedan finkornig betong eller husfix (betong är mycket billigare) och blanda i Tapecrete, en produkt som hindrar betongen att läcka ämnen till vattnet. Svårt att få fatt i, men Tropikcenter i Malmö har det ibland.

    Lägg sedan på betongen i ett lager om minst en cm på alla ställen, gärna lite mer. Forma den med händerna (OBS - plast- eller gummihandskar!! Betong fräter!!) så att den ser ut som du vill. För att få verklighetstroget intryck kan du trycka in rötterna en smula i betongen så att de passar exakt till den färdiga bakgrunden. Stöppla sedan in den färg du vill ha i betongen med blöt pensel. Alla pigment med jordfärger sägs vara ok (löst pigment går att hitta i bra färgbutiker. Östra Färghandeln i Malmö säljer mindre påsar). Mörkare brunt ska alltså funka fint. Lägg sedan enten plast över eller spraya betongen med lite vatten då och då (är det tjocka lager som torkar fort så spricker det). Låt härda/torka i minst en vecka. Viktigt att använda en betong med lång torktid, annars hinner du inte med att stöppla in färgen - snabbetong råkade jag ut för, och den torkade för mycket innan jag var klar. Surt.

    Sen är det dags för varmluftspistolen. Karva bort så mycket frigolit du kan från baksidan med en vass kniv, och smält sedan ner resterande frigolit med pistolen så långt det går. Behöver skrapas lite efteråt, blir vassa kanter av den smälta frigoliten. Var noga här - frigolit har en otrolig flytkraft. Väl klart kan du lacka hela alltet en extra gång med Tapecrete och strössla över torvströ. Färdigt!!

    Lackar du två gånger med Tapecrete blir ytan blankare. Med tiden och lite alger på stör det dock inte. Vill du köra finlir så lägger du ett extra lager lite tunnare betong (med Tapecrete i) på baksidan av bakgrunden, och ser till att ha i mängder av svart pigment. Innan du gör det, så testa om bakgrunden sjunker - mina klippmoduler FLÖT första gången!! Inga bra klippor... Bli inte heller chockad om bakgrunden blir grön när du lackar med Tapecrete - det försvinner när det torkar.

    Har du tagit bort lagom med frigolit så sjunker bakgrunden precis, blir bara något tyngre än vatten. Mina klippor funkar numera utmärkt i Tanganyika-karet - behövde inte ens lägga frigolit emellan moduler och glasbotten. Därmed ingen anledning att limma något.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • terpentin
      Användare
      • februari 2005
      • 135

      #3
      jag sitter själv i tankar om att bygga ett litet vivarium/aquaterrarium (vet inte om det är nån skillnad) och funderar på om det inte är bäst att bygga bas av friolit och mangrove och sedan blanda torv, husfix och småsten (och ev. brunt färgpigment om inte torven färgar tillräckligt) och smeta på som "jord".
      "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

      "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        terpentin,
        torven färgar nog inte särskilt mycket, bra att ha i färgpigment. Om du inte blandar i Tapecrete eller lackar den noga så kommer den dessutom att påverka vattnet ett tag. För bräckvatten och sjöciklider går det fint att köra utan något som helst tillsatser i betongen/fixet. Efter att det torkat och härdat ut i minst en vecka (längre med tjocka lager) låter man bakgrunden vara i karet i en/två veckor och gör sedan ett par totala vattenbyten. Påverkar pH någon månad till, men alger och biofilm gör snabbt att bakgrunden inte avger särskilt mycket efter det.

        Dessutom, med mycket frigolit får du limma fast den - var noga och använd mycket silicon!! Inte så skoj om frigoliten rämnar och inredningen flyter upp...

        Ett problem med sådana här bakgrunder är med firrar som betar "aufwuchs" eller gnagande malar. Dessa hade jag inte kört med betong/fixbakgrunder - de gnager hål på dem med tiden. Men visst, jag vet folk som gör det, bara mitt personliga ställningstagande.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • terpentin
          Användare
          • februari 2005
          • 135

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          terpentin,
          torven färgar nog inte särskilt mycket, bra att ha i färgpigment. Om du inte blandar i Tapecrete eller lackar den noga så kommer den dessutom att påverka vattnet ett tag. För bräckvatten och sjöciklider går det fint att köra utan något som helst tillsatser i betongen/fixet. Efter att det torkat och härdat ut i minst en vecka (längre med tjocka lager) låter man bakgrunden vara i karet i en/två veckor och gör sedan ett par totala vattenbyten. Påverkar pH någon månad till, men alger och biofilm gör snabbt att bakgrunden inte avger särskilt mycket efter det.

          Dessutom, med mycket frigolit får du limma fast den - var noga och använd mycket silicon!! Inte så skoj om frigoliten rämnar och inredningen flyter upp...

          Ett problem med sådana här bakgrunder är med firrar som betar "aufwuchs" eller gnagande malar. Dessa hade jag inte kört med betong/fixbakgrunder - de gnager hål på dem med tiden. Men visst, jag vet folk som gör det, bara mitt personliga ställningstagande.

          Hilsen,

          P
          min tanke (eller är det bara en dröm?) med detta är att bygga en dammliknande miljö inomhus och ha natalciklider och grodor däri. kanske också några insekter eller nåt... har inte forskat så mycket i möjligheterna på landdelen. tänker så att det förmodligen inte går att bibehålla så mycket växtlighet under vattnet med natalerna där så det gröna får vara ovan ytan och då kan man lika gärna ha lite djurliv där också. hur som helst är inte pH så jätteviktigt med dessa djur enligt vad jag läst.
          "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

          "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • april 2002
            • 1338

            #6
            Jag har gjort en bakgrund i glasfiber och polyester som jag tycker blev riktigt snygg, akvariet som den sitter i (250 l) är sedan en tid tillbaka utlånat till några bekanta och de som ser akvariet kommenterar ofta att det är en snygg och naturlig bakgrund.

            Bakrunden är tänkt att se ut som en flodbank från vilket det sticker ut rötter.

            Jag göt inte, utan gjorde så här:

            1. Jag la akvariet på rygg, med bakrutan neråt.
            2. Modellerade grovt bakgrundens form i hönsnät inuti akvariet. Se till att göra plats för pumpar och likande bakom nätet.
            3. Klädde hönsnätet i tidningspapper indränkt i tapetklister. Nu kan man lite noggrannare modellera formen.
            4. När tapetklistret torkat la jag ett lager plastfolie (gladpack) på bakgrunden.
            5. Nu varvade jag glasfiber och polyester i flera lager. I polyestern hade jag blandat brunt pigment avsett för polyester.
            6. När jag hade lagt några lager glasfiber placerade jag lite rötter som skulle se ut att sticka ut från flodbanken. Sedan la jag ett lager glasfiber och polyester till, som delvis täckte rötterna så att de såg ut att komma ut från bakgrunden.
            7. När jag lagt det sista lagret glasfiber och strukit på polyester strödde jag ut torv ovanpå bakgrunden och tryckte lätt till den så att den fastnade i polyestern.
            8. När polyestern torkat lossade jag bakgrunden från hönsnät/pappersmallen och tog ut mallen ur akvariet.
            9. Sedan limmade jag fast bakgrunden mot akvariet längs kanten med svart silkon i vilken jag tryckte torv för att dölja den.
            10. Ovanpå bakgrunden, mot bakrutan, satte jag flugnät i plast för att inte fiskar skulle kunna hoppa över bakgrunden och ner bakom den.

            Resultatet blev en i mitt, och många andras, tycke mycket snygg bakgrund.

            Jag använde glasfiber och polyester avsett för livsmedelsbehållare. Detta var inte nödvändigt enligt de källlor jag hade men jag ville ändå vara på säkra sidan. Akvariet gjordes för att ställas ut på Malmö Akvarieförenings förrförra utställning.

            Eftersom jag var ute i sista sekunden hann jag inte låta akvariet stå med vatten utan sköljde bara ur det en gång innan jag fyllde det med vatten och fisk på utställningen. Eftersom det var garanterat giftfri och livsmedelssäker polyester trodde jag det skulle fungera. Fiskarna drabbades dock av förgiftningssymtom. Några få dog men de flesta klarade sig tack vare stora och täta vattenbyten de första två dygnen.

            Sedan dess har det aldrig varit några problem med bakgrunden, och om jag bara varit ute i god tid och låtit akvariet sköljas ur flera gånger och stå med vatten en vecka eller så innan jag satte i första fiskarna hade förgiftningssymtomen säkerligen aldrig uppstått. Antagligen hade det gått lika bra med vanlig polyester om man varit nogrann med att låta bakgrunden sköljas ur och stå till sig innan man stoppade i fisken. Livsmedelssäker polyester är mycket dyrare än vanlig polyester.

            Bortsett från att jag var för snabb med att stoppa i de första fiskarna är jag mycket nöjd med bakgrunden. Skulle jag göra om den idag hade jag dock gjort några saker annorlunda:

            1. Bakgrunden släpper igenom en del ljus. Det bruna pigmentet färgar inte särskilt starkt utan polyestern är ljust brun. Om jag gjort bakgrunden tjockare, dvs fler lager glasfiber och polyester, och/eller använt en mörkare kulör (svart) hade detta nog kunnat undvikas. Jag har löst det genom att sätta svart papp på bakrutan och längst bak på täckglaset ovanför utrymmet bakom bakgrunden, så att det inte ska komma ner något ljus bakom bakgrunden. Detta, plus att bakgrunden är täckt av torv gör att man inte ser att den släpper igenom ljus.

            2. Efter några års användning har en del torv lossnat. De senaste månaderna har det dessutom gått amanoräkor i akvariet och de älskar att gå och gnaga på torven som sticker ut ur bakgrunden. En del torv har på detta sätt gnagts ner. Eftersom bakgrunden är brun syns inte detta särskilt mycket men är ändå lite störande för mig som gjort bakgrunden och därför ser alla skavanker. Hade jag gjort en ny bakgrund hade jag efter att jag lagt på ett första lager torv strukit på ytterligare polyester så att ett lager torv klistrats in i bakgrunden ordentligt och gett den en snygg och naturlig struktur. Sedan hade jag strött på ytterligare torv överst och tryckt fast i polyestern.

            Hoppas detta kan inspirera någon!
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hur jag byggde den har bakgrunden ar beskrivet i artikeln "Ett Tanganyikaakvarium". Jag trodde att den skrevs 2002, men den ar inte med bland artiklarna har pa ciklid.se sa det maste vara 2003.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Narbild (med lite fisk ivagen).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Vill du vara verkligt trixig så går det att "gjuta" en bakgrund i polyester/glasfiber. Tar en attans massa tid, men kan bli skitbra och det avger inget till vattnet. För en enda bakgrund undrar jag om det alls är lönt - man skapar under resans gång en negativ gjutform i gummi, och tanken är att denna ska kunna användas många gånger för att betala sig. Enklare och bara snäppet dyrare att köpa en färdig BTN-bakgrund.

                  Gjuta i betong är enklare, billigare samt går att ordna så att det inte avger något till vattnet. Skapa en positiv form i frigolit och dela upp den i sektioner som du vill. Ordna rötterna så att de kan sättas på plats efteråt. Skaffa sedan finkornig betong eller husfix (betong är mycket billigare) och blanda i Tapecrete, en produkt som hindrar betongen att läcka ämnen till vattnet. Svårt att få fatt i, men Tropikcenter i Malmö har det ibland.

                  Lägg sedan på betongen i ett lager om minst en cm på alla ställen, gärna lite mer. Forma den med händerna (OBS - plast- eller gummihandskar!! Betong fräter!!) så att den ser ut som du vill. För att få verklighetstroget intryck kan du trycka in rötterna en smula i betongen så att de passar exakt till den färdiga bakgrunden. Stöppla sedan in den färg du vill ha i betongen med blöt pensel. Alla pigment med jordfärger sägs vara ok (löst pigment går att hitta i bra färgbutiker. Östra Färghandeln i Malmö säljer mindre påsar). Mörkare brunt ska alltså funka fint. Lägg sedan enten plast över eller spraya betongen med lite vatten då och då (är det tjocka lager som torkar fort så spricker det). Låt härda/torka i minst en vecka. Viktigt att använda en betong med lång torktid, annars hinner du inte med att stöppla in färgen - snabbetong råkade jag ut för, och den torkade för mycket innan jag var klar. Surt.

                  Sen är det dags för varmluftspistolen. Karva bort så mycket frigolit du kan från baksidan med en vass kniv, och smält sedan ner resterande frigolit med pistolen så långt det går. Behöver skrapas lite efteråt, blir vassa kanter av den smälta frigoliten. Var noga här - frigolit har en otrolig flytkraft. Väl klart kan du lacka hela alltet en extra gång med Tapecrete och strössla över torvströ. Färdigt!!

                  Lackar du två gånger med Tapecrete blir ytan blankare. Med tiden och lite alger på stör det dock inte. Vill du köra finlir så lägger du ett extra lager lite tunnare betong (med Tapecrete i) på baksidan av bakgrunden, och ser till att ha i mängder av svart pigment. Innan du gör det, så testa om bakgrunden sjunker - mina klippmoduler FLÖT första gången!! Inga bra klippor... Bli inte heller chockad om bakgrunden blir grön när du lackar med Tapecrete - det försvinner när det torkar.

                  Har du tagit bort lagom med frigolit så sjunker bakgrunden precis, blir bara något tyngre än vatten. Mina klippor funkar numera utmärkt i Tanganyika-karet - behövde inte ens lägga frigolit emellan moduler och glasbotten. Därmed ingen anledning att limma något.

                  Hilsen,

                  P
                  Tack för utförliga svar. Hur undviker man att cementen påverkar vattnet då? Är det flera sköljningar eller handlar det om att täcka med tapecrete?

                  Man ska alltså heller inte använda för lite cement i förhållande till frigoliten pga risken att det hela flyter...
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Jorsa
                    Användare
                    • december 2003
                    • 199

                    #10
                    Finns det möjligen ngr bilder på dina projekt Daniel_i_Malmö?
                    Senast redigerad av Jorsa; 05 december 2005, 14:17.
                    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      sydamerikanen,
                      du blandar dels i Tapecrete i betongen (ca 1/4-del av vattenmängden) samt lackar med den efteråt. Dubbel "försäkring". Låt ändå bakgrunden vara i karet ett tag och mät vattenvärdena - kan ju vara något man missat!! Vattenvärdena ska inte skilja sig ett jota från vattenledningsvattnet i vilket fall. Ett par totala vattenbyten innan fisken åker ner rekommenderas också, dumt att chansa.

                      Om du inte vill limma fast bakgrunden så måste den sjunka av sig självt. Jag har gjort inredning en gång, och det funkade med ca 1 cm tjock betong. Mätte noga själva karet och anpassade modulerna så att de skulle gå ner i karet (tänk på stagen - trist att behöva plocka bort dem). Har precis börjat bygga inredning i ett 220-liters kar efter samma princip, men med nästan heltäckande bakgrund. Klar fördel att ha karet tomt när man bygger - bara att stoppa ner de positiva frigolitformarna och testa. En bit papper eller kartong utskuren efter akvariets innermått hjälper också mycket, i vart fall för mig. Gick att göra modulerna rätt perfekt "kantiga" så att de ligger platt mot botten eller mot sidorutorna.

                      I detta försöket blev min "teststen" rätt tung, så jag tänkte dra en sträng silicon på den del som är i kontakt med glaset.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jorsa
                        Finns det möjligen ngr bilder på dina projekt Daniel_i_Malmö?
                        Hej
                        Har ingen bild på akvariet med den bakgrunden, men eftersom det står hos några bekanta så kan jag be dem försöka ta en bra bild och skicka till mig. Återkommer!
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...