bygga aluställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • juli 2005
    • 303

    #16
    Ursprungligen postat av Peckers
    Den där var riktigt snygg vad gick det på att bygga? du får börja som möbelkars snickare =)
    Tack för det.

    Ja vi är nöjda, förutom att tanken ifrån början var inte att ha ett så stort filter som vi nu har (Eheim 2080), vilket gör att detta inte får plats under karet, men det gör inget tycker vi då vi nu har bättre koll på det. [:-)]

    Helglaskaret har måtten 130x70x65

    Kostade endel då stommen råkade bli i rostfria 40x40x2 rör.
    Stommen har yttermåtten 120x60x60 och står på 10st justerbara nitrilgummifötter med en diameter på 50mm.
    Fötterna var blanka när jag köpte dem, så dem mattsvart lackerade jag.

    Överst la jag en 16mm Playwood och sedan 10mm frigolit som jag ställde helglasakvariet på.
    Den fula kanten täcktes med en eklist som skruvades i playwooden och silicon i överkant mot glaset.
    Stommen kläddes med 16mm spånskiva med ekfanér på båda sidorna (Kökstillverkaren hade dem) som kantades runt om med fanér och bottnen på skåpet la jag melamin som är tåligare.

    La silicon runt bottenskivan och upp vid stolparna för att förhindra skador om det skulle bli vatten i skåpet.

    Dörrarna är i homogen EK och monterades med självstängande ROT-gångjärn.
    Allt har sedan oljats in några gånger med möbelolja.

    Materialkostnad för bänken är ca 5000:-

    För att få en snygg ramp på det hela så blev det en Auqamedic ramp som specialbeställdes via PWSS.SE, den har 2x150W Mh med Elektroniskaballaster och 4x54W T5 (som beställdes med separat matning till de yttre/innre rören) + 6st moonligth dioder.
    Pris: Dyr []

    För mer bilder så kan ni kolla här.


    //Calle

    Ps, hade varit kul att bygga snygga akvarie, men är en massa jobb då man inte har allt under samma tak [:-(] dock så blir det nog något kul till oss själva när vi är klara med utbygget [] Ds
    Senast redigerad av calle-hallabro; 01 december 2005, 19:16.
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se

    Kommentar

    • Fr BuBu
      Användare
      • mars 2004
      • 126

      #17
      Jag har inte räknat alls på vad du skulle få betala här men Akvarieudstyr i Danmark har nog vad du behöver i alla fall och allt på ett och samma ställe så det borde funka.

      Gå in under Akvariereoler/byg selv i aluminium. Där hittar du vad som söks. ;-)
      Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

      Kommentar

      • Pellejerka

        #18
        Ursprungligen postat av Lennart 2
        Tack för länken. men har några frågor är det samma storlek som porsa,och håller de för lika mycket.har du köpt därifrån samt den sista frågan säljer de till privatpersoner.

        mvh Lennart
        Om det är samma som porsa har jag ingen aning om,jag har köpt knutar där som var anpassade för profiler 25x25x1,5mm.Dom är gjorda av en stålkärna som är plast klädd och hornen på dem är 50mm långa så dom går längre in i profilen än andra knutar som jag har sett.Då jag ju har köpt därifrån så är ju frågon om dom säljer till privat personer besvarad [:-)]

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Ursprungligen postat av Pellejerka
          Om det är samma som porsa har jag ingen aning om,jag har köpt knutar där som var anpassade för profiler 25x25x1,5mm.Dom är gjorda av en stålkärna som är plast klädd och hornen på dem är 50mm långa så dom går längre in i profilen än andra knutar som jag har sett.Då jag ju har köpt därifrån så är ju frågon om dom säljer till privat personer besvarad [:-)]


          Det låter kanonbra då är det bara att räkna och fundera tack för svaret.

          mvh Lennart

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #20
            Det man ska tänka på om det är stålkärna är om det komer vatten på dom så rostar dom och spräcker plasten.
            Har själv provat sådana knutar med dåligt resultat efter 1-2år
            Porsa knutarna har en kärna av alu vilket gör att dom inte rostar och spräcker plasten.

            Kommentar

            Arbetssätt...