Söker råd: vill utöka populationen med Zebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Söker råd: vill utöka populationen med Zebra

    Hej,

    Funderar på att utöka antalet arter i mitt 410L och är lite sugen på Röd Zebra.

    I karet går idag:
    3+4 Ps. Saulosi
    4+7 L. Hongi
    1+3 Alunocara Yellow Maleri
    Ancistrus

    Är som sagt lite sugen på Röd Zebra. Har bra harmoni idag, Alunocarorna får gå ifred och Mbunasen jagar varandra lite titt som tätt som det sig bör. Skulle det funka med Zebra och isåfall hur många tror ni skulle vara lagom? Hur är kynnet hos Zebra, riskerar dom att ta över hela showen?

    / Micke
    Micke
  • hanna
    Användare
    • april 2002
    • 118

    #2
    Många säger att rödzebror är mycket snälla mbunas. Jag har däremot haft ett par hanar som gärna "tagit över" en del, så hos mig har det varierat mycket mellan olika individer. I medel är de nog iaf inte värre än de mbuna som du redan har. Däremot verkar ynglen vara riktigt bra på att överleva, så det finns risk att de tar över rent antalsmässigt. Jag har just nu alldeles för många zebror, så vill du prova kan du få några av mig (ser att du bor i Linköping).
    Mvh Hanna

    Kommentar

    • jabe
      Användare
      • augusti 2005
      • 45

      #3
      Jag har Rödzebra och Ps Saluosi i mitt kar, det funkar bra.
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=507774

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av Jarnis
        Hej,

        Funderar på att utöka antalet arter i mitt 410L och är lite sugen på Röd Zebra.

        I karet går idag:
        3+4 Ps. Saulosi
        4+7 L. Hongi
        1+3 Alunocara Yellow Maleri
        Ancistrus

        Är som sagt lite sugen på Röd Zebra. Har bra harmoni idag, Alunocarorna får gå ifred och Mbunasen jagar varandra lite titt som tätt som det sig bör. Skulle det funka med Zebra och isåfall hur många tror ni skulle vara lagom? Hur är kynnet hos Zebra, riskerar dom att ta över hela showen?

        / Micke
        Röd zebra kommer säkert att ta sin plats, när det är dags för lek. I annat fall kommer det nog att fungera bra. Du kanske ska nöja dig med bara en hane och några honor.
        (L. hongi har jag ingen egen erfarenhet av)
        Min zoon

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Tack för all info, och speciellt tack till Hanna för erbjudandet om fisk. Jag funderar lite till...

          Hur är det med OB Zebra, om man skaffar en MC OB Zebra hanne och några röda honor. Hur blir avkomman då? Blir det typ 50/50 OB & röda yngel? Någon som vet..
          Micke

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Jarnis
            Tack för all info, och speciellt tack till Hanna för erbjudandet om fisk. Jag funderar lite till...

            Hur är det med OB Zebra, om man skaffar en MC OB Zebra hanne och några röda honor. Hur blir avkomman då? Blir det typ 50/50 OB & röda yngel? Någon som vet..
            Jag sökte här i forumet för att få lite klarhet i liknade frågor för egen del. Svaren var inte entydiga. Det finns ju röd zebra från olika håll, så du måste nog precisera mer, vilken du har för avsikt att skaffa. Sedan är det även svårt att veta vad man köpt.

            Själv har jag en grupp från Minos Reef som är mycket fint röda, undantaget en rosa hane. Denna grupp har bara gett röd avkomma, men jag har hört sägas att den rosa hanen skall kunna ge blå hanar.

            Sedan har jag nyligen köpt F1 2+2 också från Minos reef, där mina fyra är avkomman från en VF OB-hona. VF-hanen vet jag inget om, troligen blå-hane . Mina fyra är två blå hanar och två röda honor, möjligtvis med lite inslag av svarta prickar. Alltså ingen klar OB-hona.
            Hur avkomman kommer att se ut vet jag ej. Jag hoppas precis som du att någon som kan reda ut det hela svarar.
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...