Newbie-frågor jaguarciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Newbie-frågor jaguarciklid

    har tre jaguarbäbisar hemma och har några frågor:

    * hur fort växer de? är mellan 2 och 3 cm nu.

    * bästa foder? kör med räkmix, levande mygglarver och mysis nu.

    * är de känsliga för salt? har lite ektozon i... bör jag sluta med det?

    * när är det möjligt att könsbestämma dem? hur gör jag?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    Fort, 2cm i månaden är ingen omöjlighet.

    Proteinrikt: insekter, fisk, pellets, räkor, etc.

    Inte ett dugg, men ingen idé att salta för saltandets skull om det inte är nått salt för att höjja hårdhet å ph

    när de börjar få färg på fenorna, 8-10cm
    fish r friend

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #3
      Här har du ett exempel på mitt par:

      Hanen me blått i fenorna, dom är ca 11-12cm.
      Senast redigerad av Laesk; 30 november 2005, 05:44.
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av Laesk
        Här har du ett exempel på mitt par:

        Hanen me blått i fenorna, dom är ca 11-12cm.
        riktigt snygga!

        hur gamla är de?
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • Laesk
          Användare
          • februari 2004
          • 2447

          #5
          Tack, ålder på dem vet jag inte.
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

          With CANON you can!

          Kommentar

          • andmob
            Användare
            • november 2003
            • 72

            #6
            Lånar denna gamla tråden!

            Köpte något som skulle vara P.dovii men visst är det väl jaguarcikllider? Dom är ju charmiga dom också, så jag kommer att behålla dem.

            Jag har 4 st, och de har nu börjat jaga varandra. Brukar de vara så att säga smarta när de jagas så att de försöker bilda par, eller kan det hända t ex att en hane får för sig att slå ihjäl allihopa?

            Sedan angående könsskillnad, är blåskimrande skenor ett solklart tecken på att det är en hanne, eller kan även honor få blåskimrande fenor? Finns det andra könsskillnader som är lätta att se, dvs. att man inte behöver ta upp dem och kika med lupp på genitalierna..?

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              Hej Kika på art registret där ser du skillnaderna
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Ursprungligen postat av andmob
                Lånar denna gamla tråden!

                Köpte något som skulle vara P.dovii men visst är det väl jaguarcikllider? Dom är ju charmiga dom också, så jag kommer att behålla dem.

                Jag har 4 st, och de har nu börjat jaga varandra. Brukar de vara så att säga smarta när de jagas så att de försöker bilda par, eller kan det hända t ex att en hane får för sig att slå ihjäl allihopa?

                Sedan angående könsskillnad, är blåskimrande skenor ett solklart tecken på att det är en hanne, eller kan även honor få blåskimrande fenor? Finns det andra könsskillnader som är lätta att se, dvs. att man inte behöver ta upp dem och kika med lupp på genitalierna..?
                Det är en managuense och inget annat! När de är små är det lättast att se skillnad på könen när de leker.

                Kommentar

                • tjornpatrik
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 830

                  #9
                  Har varit med om att Doovi förväxlats med Managuensis i butiker förr. Som Ludensis säger måste de äna vara en jaguar vad jag ser.

                  Mina senaste jaguarer jag hade köpte jag mest för att bevisa att jag hade rätt, affären var tvärsäkra på att de var små Fredrichstalii och de gav sig inte.

                  Oerhört vackra och fina fiskar ialf och växer rejält fort!

                  Kommentar

                  • Viking99990
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 3

                    #10
                    Nykomling

                    Hej, Är ny här och hittade hi pga mitt nya intresse, Jaguar ciklider. Blev intresserad när jag såg en bild på en och började läsa om dom. Har haft Oscar,Gula hantlar; Malawi i massor,Discusar,Gurami mm men Jaguarerna är nog dom intressantaste fikar jag haft någonsin. Jag fick tag i ett lekpar för 3månader sen och släppte i dom till mina oscar och 5 stora malar i ett 544L kar. Funka rätt bra tills dom började leka. Ägg lades på en putsad sten och Alla andra fiskarna var hänvisade till ena sidan av karet tills äggen kläcktes. Sen försökte hannen jaga ut alla andra ur karet så Brorsan fick tömma sitt 320L så jag fick över malarna och mina oscar i det. Bättre yngelvård har jag sällan skådat. Nu till frågan. Jag fiskade upp 10st och la i ett yngelakvarium, där har 3 överlevt och är nu ca1cm. Resten fick gå kvar i det stora och där är ca35-50st kvar och dom är 1,5cm. Hur länge kan dom gå kvar i det stora med lekparet? Kommer dom att bli uppätna? Än pysslar honan om dom och hanen verkar inte bry sig så värst mycket om dom. Honan har börjat gräva nu igen så en ny lek verkar vara i antågande. Ska jag ta upp ynglen eller låta dom vara? Kan man sälja dom sen? verkar ju inte direkt vara den populäraste fisken i affärerna, fick leta innan jag hittade dom.
                    Trevlig sida detta får jag säga.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Viking99990
                      Hej, Är ny här och hittade hi pga mitt nya intresse, Jaguar ciklider. Blev intresserad när jag såg en bild på en och började läsa om dom. Har haft Oscar,Gula hantlar; Malawi i massor,Discusar,Gurami mm men Jaguarerna är nog dom intressantaste fikar jag haft någonsin. Jag fick tag i ett lekpar för 3månader sen och släppte i dom till mina oscar och 5 stora malar i ett 544L kar. Funka rätt bra tills dom började leka. Ägg lades på en putsad sten och Alla andra fiskarna var hänvisade till ena sidan av karet tills äggen kläcktes. Sen försökte hannen jaga ut alla andra ur karet så Brorsan fick tömma sitt 320L så jag fick över malarna och mina oscar i det. Bättre yngelvård har jag sällan skådat. Nu till frågan. Jag fiskade upp 10st och la i ett yngelakvarium, där har 3 överlevt och är nu ca1cm. Resten fick gå kvar i det stora och där är ca35-50st kvar och dom är 1,5cm. Hur länge kan dom gå kvar i det stora med lekparet? Kommer dom att bli uppätna? Än pysslar honan om dom och hanen verkar inte bry sig så värst mycket om dom. Honan har börjat gräva nu igen så en ny lek verkar vara i antågande. Ska jag ta upp ynglen eller låta dom vara? Kan man sälja dom sen? verkar ju inte direkt vara den populäraste fisken i affärerna, fick leta innan jag hittade dom.
                      Trevlig sida detta får jag säga.
                      Hej och välkommen till forumet.
                      Bra att du flyttade de andra fiskarna. Om du vill behålla ynglen kan det vara på sin plats att flytta dem från föräldrarna. Om de förbereder ny lek kommer ynglen snart att vara borta. De är inte alltid så lätta att sälja, men prova.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...