påverkar miljö utfärgning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    påverkar miljö utfärgning?

    Hejsan, blev lite fundersam idag.
    Bestämde mej för att stoppa i en av mina helicoptermalar i mitt yngelkar.
    Kom tillbaka efter tio minuter och såg att malen hade ändrat färg. Den var brun med mörkbrun/svart "camoflage" eller täckning, nu var den ljusbrun nästan gul och camoflaget går knappt att urskilja, då undrar jag, varför denna annorlunda färning på 10 minuter?
    Alla vatten värden är lika utom no2 som är nåt högre i yngelkaret, och vatten tempen skiljer 1 grad. 25 vs 24.
    Den stora skillnaden är miljön i karen, I det stora karet har jag en mycket mörk bakgrund som malarna gillar att vara på, men det finns bara vit kalk sand och växter i yngelkaret.
    Är det tack vare avsaknaden på mörka material och i stället detta ljusa underlag som gör denna annorlunda färging.
    Och gäller detta alla fiskar? såg samma tendens hos honan som tuggade, men tog för givet att det var den färgdräkten de har när de tuggar.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    fisken försöker nog att anpassa sitt "kamouflage", är inredningen ljus försöker den färga så ljust som möjligt. Är inredningen mörk försöker den färga så mörkt som möjligt. Det är väl min teori....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    Arbetssätt...