A. metae med dvärgciklder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helenai
    Användare
    • oktober 2004
    • 269

    A. metae med dvärgciklder?

    Jag funderar över sällskap till mitt A.metae-par och hoppas på lite hjälp från er. Efter sommarens lyckade lek går nu paret i princip själva i ett 250 l-kar och det ser trist ut. [:-(]
    Hanen är stor men "snäll", har hittills inte jagat annan fisk än sin egen partner. Kommer ett gäng Apistrogramma macmasteri och/eller 2-4 st Mikrogeophagus ramirezi bli ihjälstressade, tro? I karet finns både växtsnår och stenröse.

    På botten tror jag att ett gäng Corydoras metae borde ha en chans? Vad tror ni?

    Någon vettig tetra strikt från Rio Meta har jag ännu inte funnit, lurar på att eventuellt prova md ett fullvuxet gäng kardinaler. Några förslag? Diamanttetra är ju bra i storlek men räknas som endemisk i Lake Valencia.
    Varde ljus... och det vart mörker.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag har bla scalar i mitt kar där jag har A.metae, de funkar fint för mig, vet inte hur "biotop/habitat" strikt du är men det finns många fina tetror/barber som skulle funka.

    Kommentar

    • Mmm
      Användare
      • juli 2004
      • 71

      #3
      Om jag förstått det rätt så vill du helst ha någon tetra från Rio Meta... Två förslag som går att få tag på är:
      Rubintetra (axelrodia riesei) - är dock ganska liten och riskerar kanske att bli mat(?)
      Rödmunstetran (Hemigrammus bleheri) - finns i Rio Meta men även på andra ställen.

      Det finns ett par Moenkhausia (i stället för diamanttetran) som kommer från Rio Meta: eigenmanni och metae, men de kan nog vara svåra att få tag på.

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • oktober 2004
        • 269

        #4
        Tack för idéer! Jag har kikat på rödmunstetrorna och min enda tanke emot är om de är för skygga till sin karaktär för at gå med såpass stora ciklider som de gula acarorna. Annars skulle de passa bra. Någon som har erfarenhet av dem?

        Moenkhausia-arterna... som sagt: Lite svåra att få tag i, men de kommer med på önskelistan. [:-)]

        Skalarer skulle jag gärna ha om jag hade större och högre akvarier. []

        Någon som tror att dvärgcikliderna blir mycket stressade av att gå med acaraparet? Bättre med två sorters dvärgar än en?
        Senast redigerad av Helenai; 29 november 2005, 20:43.
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • Jorsa
          Användare
          • december 2003
          • 199

          #5
          Jag har 20 st Tigerbarber ihop med mina A. Metae, det ger bra "liv" karet vill jag lova.
          Tigerbarberna ger sig faktist inte på Metaeparet alls, dom är ju annars kända för att vara "fenbitare", men det har jag inte märkt av.
          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

          Kommentar

          • Mmm
            Användare
            • juli 2004
            • 71

            #6
            Macmasterin tror jag inte blir stressad. Den är ju en relativt stor Apistogramma och är ganska tuff. För övrigt upplever jag den som en mycket lätt Apistogramma som fungerar bra att hålla i par.
            Fjärilscikliden vet jag inte hur det skulle gå med, men bol. fjäril skulle nog fungera i alla fall, så det kanske fungerar med ramirezi också(?).
            Om du ska ha dem i ditt 250 liter så tror jag nog du ska nöja dig med en sorts dvärg.

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Som vi tidigare diskuterat har jag haft problem med A. Metae som ätit upp såväl tetror som pansarmalar och fjärilsciklider. Detta verkar ju dock inte vara det vanliga så om vi utesluter detta...

              ser jag inga problem med att hålla dem med dvärgciklider som apistogramma macmasteri eller fjärilar. Fiskarna stressas knapast om de blir ignorerade av Metaen. Pansarmalar går också bra. Det finns mycket mer att välja på än bara C. metae. tex Corydoras loxozonus, Corydoras melini eller Corydoras melanotaenia.

              Biotopriktiga tetror finns det också lite att välja på, rödfantom eller kardinaltetra är inte helt fel, sedan finns ju alltid metatetran och bilbukar.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Mmm
                Användare
                • juli 2004
                • 71

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Som vi tidigare diskuterat har jag haft problem med A. Metae som ätit upp såväl tetror som pansarmalar och fjärilsciklider. Detta verkar ju dock inte vara det vanliga så om vi utesluter detta...

                Hmm, har missat att du haft såna problem... Visste i och för sig att en av dina försökt äta upp en fjärilsciklid, men inte att du blivit av med så många fiskar. Då kanske jag inte vågar skaffa Metae till mina dvärgciklider som jag tänkt.

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Hej!

                  Ett och annat blev jag av med. Det är ju dock bara en obsevation, nu är här ju rätt många som har arten så det bör ju finnas fler erfarenheter.

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Helenai
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 269

                    #10
                    Mmm... Fast till skillnad från Olofs fiskhungriga hane så har den jag har inte ens rört tetrayngel (1 cm stora) som simmat mitt framför näsan på den. Sedan ska jag egentligen inte påstå att hanen helt ignorerar de andra fiskarna. Vill han så trycker han upp dem i ett hörn eller jagar undan dem rent allmänt. Men summa sumarum så betraktar småfiskarna honom med större oro i början än efter några veckor.

                    Hmmm... jag gillar alla de tetraarterna. [:-)] Dock har jag inte hittat att det finns någon bilbuksart i Rio Meta (vilket jag gärna vill att det ska göra). G. maculatus håller enligt Fishbases karta till på andra sidan bergen jämfört med Rio Meta. **Alldeles off-topic har jag en halv fundering på om mina nuvarande bilbukar, G. sternicla, istället borde vara G. maculatus. De har allihop svartgrå ryggfena istället för transparent som artbilderna visar.**

                    Ja, det får bli A. macmasteri, antingen ett par eller en grupp + plus C. metae (eftersom den finns inne) och någon av tetrorna ni föreslagit ovan. Kardinaler skulle ju onekligen hjälpa till att "hålla ihop" Rio Meta-karet med Rio Orinoco-baljan, vilket talar för den. Hur Rio Meta-korrekt den är jag dock lite osäker på.
                    Varde ljus... och det vart mörker.

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Det troliga är att det finns bilbukstetror också i Meta systemet även om inte heller jag hittar några säkra belägg för det. Den här är väl ett tipps:



                      Sen menar en del källor att A. metae är betydligt mer sprid i orinocco än rio Meta (tex Puerto Ayacucho området)och det kan ju ge dig lite lösare tyglar då det gäller val av sälskap.

                      Mvh

                      Olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Mmm
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 71

                        #12
                        Den här bilbukstetran verkar faktiskt kunna förekomma i Rio Meta.
                        Thoracocharax stellatus, Spotfin hatchetfish, , Freshwater hatchetfishes, aquarium


                        Den blir dock rätt stor.

                        /Mattias

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Saxar från sidan:



                          "Cardinals are native to the Amazon basin in South America and occur in two distinct populations. Firstly, the most prolific location is around Manaus in central Brazil, primarily in the Rio Negro and its tributaries. The second distinct population is in Columbia in the Rio Meta and its tributaries. Most supplies to our trade are from wild-caught fish and as such the supply is regulated by flooding and other natural phenomena. Cardinal tetras are a peaceful fish preferring soft & slightly acid water."

                          Sant eller inte?

                          Svart fantomtetra kan oxå passa enl denna:

                          Information on tropical freshwater aquarium fish species Black Phantom Tetra | Megalamphodus sweglesi


                          Internett vimlar av obekräftade uppgifter.

                          Mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Mmm
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 71

                            #14
                            Ja, RÖD fantomtetra (Megalamphodus sweglesi) verkar faktiskt finnas i Meta enligt Fishbase.

                            Kommentar

                            • Helenai
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 269

                              #15
                              T. stellatus är nog en bilbuk som kanske är möjlig att hitta i Rio Meta, liksom G. marthae. [:-)] De blir med på listan, i nuläget får mina vanliga (och befintliga) bilbukar utgöra substitut, tror jag. Det blir en test om bilbukarna orkar med att gå med större ciklider som de gula acarorna. Martha's bilbuk ska vara en känslig sak, något jag inte kan säga om den vanliga som jag anser vara en robust och problemfri art. De dödsfall jag har haft har berott på olyckor (en lyckades fastna i slamsugen utan att jag såg det och bröt sidofenorna, en simmade in på ett smalt ställe vid filtret och fastnade (vilket naturligtvis ingen annan fisk skulle klarat eftersom deras form inte gör det till ett problem)).

                              Kardinaltetran är nog ursprungligen bördig från övre delarna av Rio Orinoco/Rio Meta. Vad glad jag blir! [] Populationen vid Manaus kommer från infångade och sedan förrymda fiskar, enligt en bok jag har. Numera är den populationen stor.

                              Jo, internet vimlar, Olof. Även fishbase har en mängd uppgifter inlagda som verkar helt åt skogen mellan varven. Mongabay har dock varit hyfsad tidigare, boken hans fakta baserar sig på ger mig ett intryck av att vara rätt seriös. Den sidan gillar jag förresten, fast det var länge sedan jag besökte den. Inspirerande liv och filosofi. []

                              M. sweglesi är fin, och den oranga färgen är jättesnygg som komplement till A. metae, det ser jag på de serpatetror som idag går med acarorna. Men den kommer jag nog välja bort, eftersom jag gillar kardinalerna så mycket mer.

                              Överväger att avsluta det nuvarande Rio Meta-karet (av ekonomiska skäl) och istället flytta Rio Meta-konceptet till Rio Orinoco-baljan. Schackisarna verkar finnas tillräckligt nära eller i Rio Meta-systemet. Jiippiii!!! Ett liv utan schackisar vore trist. Kanske oxå gör om allt till en riktig svartvattenbiotop, utan växter, eftersom jag då kan spara in på belysningen. Den som lever får se. []
                              Senast redigerad av Helenai; 02 december 2005, 06:59.
                              Varde ljus... och det vart mörker.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...