Hjälp...!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke H
    NCS Medlem
    • oktober 2003
    • 144

    Hjälp...!!

    Hejsan

    Jag har problem med två nystartade akvarium på 100 liter var
    Alla fiskar nedan är ca 3-5 cm stora
    I det ena så går det 7 styck Auloncara Benga och i det andra 9 stycken Moori
    Fiskarna är köpta från samma ställe och jag har fått problem med båda akvariumen.

    Jag har nu på några dagar tappat 2 Benga och 1 Moori
    Alla fiskar står mer eller mindre och flämtar vilket jag tycker är konstigt
    Fiskarna ser först hängiga ut och äter inte för att sedan ligga nära botten och för att sedan
    dö. Alla fiskar har haft munnen helt öppen när jag hittat dom döda. Munnen ser helt uppspärrad ?
    Fiskarna har inte varit uppsvällda eller fjällat

    Jag har gjort 50 % vattenbyten och även tillfört salt.

    Vad kan det var för något och vad gör jag ???


    Micke
    540 liter +222 +222 +100
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    Kolla Nitrithalten
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Byt vatten 50% ialf och 50% igen efter ett par dagar 100% är det nitrit brukar bli så innan du fått bra bakterier i karet som håller den nere.

      Vad har du för filter? Moorii i 100L???? tycker 540L är gräns för dem så som de far?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Micke H
        NCS Medlem
        • oktober 2003
        • 144

        #4
        Jag har kollar nitriten idag och den är inte hög i något av akvariena
        Peckers.. Jag har innerfilter i båda och det är Fluvalfilter
        Tanken är inte att de ska gå kvar i 100 liters akvariumen utan de ska över i 540 l men jag brukar inte vilja sätta in ny fisk direkt där utan ha en slags karantän i 100 liters burkarna
        540 liter +222 +222 +100

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Må vara att nitrithalten inte är för hög, men följ ändå Peckers råd om vattenbyte!

          Se till att du har ordentlig cirkulation, framför allt på ytan. Sätt utblåset från pumpen i ytan så att den rörs runt ordentligt. om det inte går att få utblåset i ytan kan du som en tillfällig åtgärd sänka vattennivån så att ytan kommer i höjd med utblåset.

          Sluta mata, eller mata i alla fall ytterst sparsamt, tills problemen är över.

          Har du ett tillförlitligt nitrittest?

          Står fiskarna i ytan och flämtar, eller flämtar de utan att stå vid ytan? Står de vid ytan är det utan tvekan antingen syrebrist eller nitritförgiftning.

          har de två akvarierna några gemensamma nämnare? Är de nyinredda? Är detta den första fisken som går i akvarierna?

          Att alla fiskarna är allmänpåverkade och står och flämtar tyder mer på något fel på vattenkvalitén än någon sjukdom enligt min erfarenhet. Sjukdomar brukar sällan drabba alla individer på en gång. Som spekulerats i ovan; syrebrist, nitritförgiftning eller någon annan förgiftning. Har du kollat pH?
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Micke H
            NCS Medlem
            • oktober 2003
            • 144

            #6
            Hej igen
            Jag har gjort vattenbyte varje dag nu och jag byter ungefär 30%.
            Den gemensamma nämnaren är att fiskarna kommer från samma uppfödare och att båda är nystartade.
            De flämtar i båda akvariumen och de står vid botten och är ganska skygga. Ingen står vid ytan och flämtar

            Jag har dessutom köpt nytt test och både ph , nitrit och nitrat har bra värden.
            I ena akvariet så testade jag igår att ha Auquasafe som ska vara bra om det är några tungmetaller eller liknande som är problemet

            Man blir frustrerad minst sagt.

            Tappade 2 st Benga till i går kväll .

            Micke
            540 liter +222 +222 +100

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Hur länge hade karen varit igång innan du skickade i fisk?
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Micke H
                NCS Medlem
                • oktober 2003
                • 144

                #8
                Hej

                Karen hade varit igån ca 1 vecka och jag hade haft i startbakterier för att få igång
                kulturen i akvariena
                Nu har det totalt gått åt 5 stycken Moorii och 4 stycken Benga och det som retar mig mest är att jag inte riktigt vet vad det beror på.

                Törs man stoppa i nytt tro ?

                Värdena är fortfarande bra både gällande Ph , Nitrat och Nitrit
                I 540 liters baljan är Nitrat värdet något högre och där mår fisken prima

                Eftersom jag inte vet vad det beror på så tappar jag hellre fiskarna en att stoppa över dom i 540 liters och riskerar den fisk som redan går där.

                Micke
                540 liter +222 +222 +100

                Kommentar

                • Snurpe

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke H
                  Hej

                  Karen hade varit igån ca 1 vecka och jag hade haft i startbakterier för att få igång
                  kulturen i akvariena
                  Nu har det totalt gått åt 5 stycken Moorii och 4 stycken Benga och det som retar mig mest är att jag inte riktigt vet vad det beror på.

                  Törs man stoppa i nytt tro ?

                  Värdena är fortfarande bra både gällande Ph , Nitrat och Nitrit
                  I 540 liters baljan är Nitrat värdet något högre och där mår fisken prima

                  Eftersom jag inte vet vad det beror på så tappar jag hellre fiskarna en att stoppa över dom i 540 liters och riskerar den fisk som redan går där.

                  Micke
                  Nu är jag ingen expert, men skall försöka mig på att se om jag kan komma med något som kan hjälpa dig.

                  Jag har varit med om något liknande som du, det första rådet jag fick av en vän var att sätta i en syreslang i karet för att på så sätt driva ut (dvs inte för syresättning) det som ev kan vara farligt för att ge fiskarna en chans och för att ge mig själv en chans att dra lite efter andan och börja felsöka.

                  Brukar så gott som alltid få fiskarna att lugna ner sig.

                  Du har kollat nitrithalten och det borde stämma att du inte har fått nitrit än då dina kar är relativt nystartade och själva kväve cykeln är runt 16 dagar, nitrat halten borde börjat stiga nu men är nog relativt ofarlig än och du gör ju mycket vattenbyte ;-)

                  Tänk på att kolla upp tester från olika tillverkare, endel är inte tillförlitliga alls och slår så mycket fel så det är skrämmande.

                  Lite funderingar till att börja med [:-)]

                  Kommentar

                  • Micke H
                    NCS Medlem
                    • oktober 2003
                    • 144

                    #10
                    Tack för tipsen som kommit...
                    Nu är problemet snart löst i ena burken..... bara 1 stackars Moorii kvar och den ser dassig ut också.
                    I andra burken med Benga så är det enbart 3 kvar av 8 och dom äter faktiskt och ser ut att åtminstone inte bli sämre.

                    Nu är frågan vad man gör med det snart tomma akvariet ?
                    Ska jag tömma det och börja om ?
                    Eller ska de två Ancistrusarna få kvar ensamma och jag väntar ett tag innan jag skaffar nytt ?


                    Micke
                    Senast redigerad av Micke H; 03 december 2005, 20:09.
                    540 liter +222 +222 +100

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 1103

                      #11
                      Inte lågt PH då? Jag skulle bytt 70% vatten sen vänta 2 dagar o byta 50% sen 2 dagar till o byta 30% inte varje dag det är nog ingen höjdare. Nystartat kar har jag oxå precis haft och då fick ja samma symtom men efter vattenbyten o sparsam matning så vart det perfekt. var nitriten som drog iväg för mig.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      Arbetssätt...