hur gå igång eheim 2217?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    hur gå igång eheim 2217?

    hej
    köpte nyligen ett begagnat 2217, men får inte igång det. Tips någon?


    Lenis
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Vad är problemet? Snurrar inte pumpen eller får du inte vattnet att dra runt?
    Tony Englund

    Kommentar

    • lenis
      Användare
      • februari 2005
      • 42

      #3
      impellern snurrar men det blir inte fart på pumpen

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • oktober 2002
        • 215

        #4
        När jag startade min 2217 så hade jag svårt att få den att pumpa vatten istället för luften som i så jag kopplade ur slangen på "från" sidan och hällde ut vatten i en hink så nästan all luft åkte ut ur pumphuvudet.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Jag vattenfyller mitt så gott det går innan jag stänger det, sedan kopplar jag på slangarna och kör igång det. Cirkulationen brukar komma igång efter ett tag.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            En del Eheimfilter är svåra att få ur luften ur vid uppstart/rengöring. Jag brukar först koppla ihop allt, sedan kör jag häverteffekten genom att suga i slangen där utblåset är. Filtret fylls med vatten, och det är klart när vattenytan i utblåsslangen ligger i nivå med vattnet i akvariet. Klart enklare att göra om filtret verkligen står under karet och inte vid sidan om. Efter det sätter jag i kontakten, och oftast funkar det på studs, men med en del "skrammel". Det löser jag genom att vicka lite på filtret i olika riktningar - brukar blåsa ut en hel del extra luft då. Kan ta någon vecka innan filtret är helt tyst - en del luft kan finnas kvar i filtermaterialet också.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • reecord
              Användare
              • februari 2004
              • 341

              #7
              vatten fyll som sagt slangarna och själva "filterhuset" så går den igång.
              Sydamerika

              Kommentar

              • Daniel K
                Användare
                • februari 2005
                • 30

                #8
                Lenis, följ tipsen du fått ovan till att börja med.
                Ytterligare ett knep som jag brukade använda mig av innan jag bytte till normalt fungerande utrustning var att när filtret var helt fyllt med vatten (enl. hävert-principen som beskrivs ovan) och kontakten sats i så ta då en hink som står i höjd med filtret och låt utströmsröret pinka ut sitt vatten i hinken en stund. Detta går mycket lättare än om filtret ska jobba med att lyfta upp vatten till akvariets höjd först. Efter en stund när ett ordentligt tryck byggts upp kan du lyfta upp slangen och stoppa i den i akvariet.

                Ett annat tips (till nästa gång) är att kolla in priserna på ett AM-TOP ytterfilter. De kostar en bråkdel av EHEIM och funkar kanon. Innerfilter av märket AM-TOP är dock inga höjdare!
                Malawi: 450l, 112l, 54l

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  eller kan man ska hela filtret våldsamt så fungera det också

                  Kommentar

                  • lenis
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 42

                    #10
                    tack för alla tips!



                    jag har 2 st eheim 2028 ytterfilter, och de är aldrig några problem att få igång. Vad jag förstått saknar de äldre eheimmodellerna egenskapen att de inte kan pumpa ut luften utan att man måste göra det manuellt? På 2028an trycker man ner en "knapp" sen startar den..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...