Mäsk till akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #91
    attans då får jag nog byta den flaskan igen tog nog för hett vatten. det ska då bara var lite mer än handvarmt.

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #92
      Ja,det stämmer
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • powerm84
        Användare
        • april 2005
        • 67

        #93
        Ursprungligen postat av johan_lindgren
        funderar på om man inte ska köpa en femliters dunk el nåt att göra sats i så det håller lite längre. är nog för lat att byta 2ggr i veckan. de borde väl funka lika bra?
        jag har en 5 l dunk i ena hörnet blandar 9dl socker 1 kryddmått jäst vatten och en tsk bakpulver.....i 1½ l flaskan är de 3dl socker ett kryddmått jäst en tsk bakpulver..

        håller 3 v ibland längre.....har märkt ju mer socker ju längre jästin jäst svamparna äter ju socker och bakpulvret gör att de jäser saktare
        www.nogg.se/powerm84

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #94
          har du "bara" ett kryddmått jäst på 5 liter?

          de jag läst o de jag har är 2tsk till 1,5liter

          Kommentar

          • powerm84
            Användare
            • april 2005
            • 67

            #95
            [QUOTE=johan_lindgren]har du "bara" ett kryddmått jäst på 5 liter?

            de jag läst o de jag har är 2tsk till 1,5liter[/QUOTEju

            ju mer jäst du läger i ju mer bubblar de ju och tar slut snabbare...jästsvampen förökar ju sig....

            japp har inte mer än så och de funkar utmärkt och bubblar bra.....
            www.nogg.se/powerm84

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #96
              då börjar jag greppa vad varje ingrediens gör i denna trolldryck =)

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #97
                enl sajten

                dosera 31 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)
                om ja byter halva mitt 310, men om jag byter 150 liter borde det inte bli 15ml. inte 31 som den "kalkylatorn" visar?? el..

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #98
                  det handlar inte om vattenbyten, det handlar om total volym. Växterna äter gödningen och vattenbytet är bara till för att säkerhetsställa att det inte blir övergödning.

                  Altså, har du bra drag i Co2 så tillsätt dubbel dos PMDD, byt 50% 1v Senare, tillsätt dubbel dos, rinse repeat.

                  Personligen tillför ja dubbel dos en gång till mitt i veckan, om växterna slutat bubbla vill säga.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #99
                    oki så jag kör enl kalkylatorn då.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      Do not unplug the CO2 system at night. At night, with the cessation of photosynthesis, plants become net producers of CO2 and consumers of O2 just like fish. This might lead you to believe that you should disconnect the CO2 at night to prevent CO2 building up. However the pH shifts caused by disconnecting the system will be much larger and more sudden than gradual change when the system is left connected. The rate of CO2 production is also dependent on temperature, so the generator will automatically produce less CO2 at night as it cools. (You may want to try sitting the generator near the warmth of your lights, but beware of potential electrical hazards should a spill occur.)

                      tagit ifrån http://www.aquabotanic.com/DIYCO2.htm

                      på el av natt tid?

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 349

                        Det är onödigt att köra CO2 under natten eftersom växterna inte använder CO2 då. Dom använder den bara under fotosyntesen för att producera syre.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          men det som de skriver där ang ph-fall osv? är det inte så stor påverkan.

                          Kommentar

                          • Micke Lövberg
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 349

                            Min engelska är långt ifrån bra......, så jag är inte riktigt med Dig.

                            Genom att växterna inte tar upp c02 på natten så finns risken att Du kommer få en för hög andel c02 i vattnet vilket medför andnöd (död) för firrarna.

                            Detta har naturligtvis att göra med hur mycket c02 Du lyckas lösa upp.Använd den tidigare tabellen.
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              Do not unplug the CO2 system at night.
                              koppla inte ur co2 på natten

                              At night, with the cessation of photosynthesis, plants become net producers of CO2 and consumers of O2 just like fish.
                              på natten med sesinen av fotosyntes blir växterna producenter av co2 o "konsument" av co2 precis som fiskarna

                              This might lead you to believe that you should disconnect the CO2 at night to prevent CO2 building up.
                              detta kan få dig att tro att du ska stänga ac co2 över natten för att förhindra att det byggs upp "förmycket" co2.

                              However the pH shifts caused by disconnecting the system will be much larger and more sudden than gradual change when the system is left connected.
                              när ph nivårn ändras då man stänger av systemet så blir det större plötslig skillnad än om det är igång

                              The rate of CO2 production is also dependent on temperature, so the generator will automatically produce less CO2 at night as it cools. (You may want to try sitting the generator near the warmth of your lights, but beware of potential electrical hazards should a spill occur.)
                              halten av co2 är isamband med temperaturen, så en "flaskan" kommer producera mindre co2 på natten då det blir svalare. har du den brevid tex lysrampen så börjar den producera mer när den blir varm.

                              fritt översatt =)

                              Kommentar

                              • Micke Lövberg
                                Användare
                                • februari 2004
                                • 349

                                Där gick gränsen för min kunskap........ord står mot ord känns det som!
                                Känns inte rätt av mig att ifrågasätta,då jag lärt mig det jag vet av "växtexperterna" på zoopet.

                                Mitt förslag att Du postar Din fråga till defdac,som visserligen är mer aktiv på zoopet än här.
                                375L Malawi
                                112L Tanganyika
                                90L Tanganyikayngel
                                45L Tanganyika

                                Kommentar

                                Arbetssätt...