Röd/bruna alger & Lavasten samband ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Röd/bruna alger & Lavasten samband ?

    Jag la i ett par lavastenar i mitt 720 malawi kar för en 5-6 månader sedan. Efter det fick jag lite röd bruna alger på frontrutan inte någon jätte mängd men dom som blir sitter som berget man får ta i med muskelkraft och skrapa för att få bort dom.
    Jag tänkte att det kanske blev lite överskott på något ämne när blocken kom i som skulle försvinna med tiden men jag har fortfarande dessa alger.

    1. beror dom på lavastenarna ? någon mer som märkt av detta ?
    2. något att göras annat än att ta ur blocken eller mekanisk hålla rent ?
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    1. Har jag mycket svart att tro.
    2. Det gamla vanliga med ljus och naring. Fast alger pa frontrutan far man val jamt?
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Har också svårt att tänka mig att det beror på lavastenarna. Tror mer på Olas tankar kring ljus och näring. Men. En sak med lavastenar är att de kan påverka nitrifieringen. Spontant tycker jag att nitrifieringen borde bli bättre med lavastenar, men det kanske blir en väldans långsam vattengenomströmning i dem, och då landar vi i ökad denitrifiering. Detta borde iof inte heller ge alger, men i allafall.

      Rödbruna alger är oftast rödalger eller kiselalger. De senare är vanligast vid nystart av akvariet, men kan också uppkomma senare. Generellt triggas alger av ammonium, så det kan hjälpa att utöka filterkapaciteten för att få bättre nitrifiering. Möjligen kan du dra ner lite på belysningstiden också, men jag är tveksam om det ger något, annat än på längre sikt.

      Är osäker på om det finns en obalans mellan kväve och fosfor i karet. Går att jobba med att tillsätta enten kaliumnitrat, KNO3, eller kaliumdivätefosfat, KH2PO4, (även i ett sjöciklidkar, utan växter) för att återställa balansen. Beroende på om det är obalans och för vilket ämne, så kan du mycket sannolikt växla över till grönalger i stället (förklaringen är just en återställd balans mellan kväve/fosfor).

      Har du växter i karet? Har du märkt någon annan förändring? Gjort någon annan ändring i karet (mer/mindre fisk, matat annorlunda, trixat med vattnet, slamsugit botten, bytt lysrör unt so weiter)?

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Håller med båda ovan att sätta lava i hop med röda kiselalger tror jag inte heller på,Utan att det finns någon annan förklaring.Nystart var ju första tanken men omstart då? Belysning som är liten,filtrering kontra vattenbyten.

        Du får nog prova och fundera/utesluta orsak,verkan.

        Lycka till

        mvh Lennart

        Kommentar

        Arbetssätt...