måla baksidan på akvarie? råd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim_Hjalmars

    måla baksidan på akvarie? råd?

    om jag skall måla baksidan av mitt akvarie, hur skall jag gå till väga? matt eller blank? huvuddelen skall vara svart men kan också tänka mig inslag av grått men funkar det? Skall jag slipa lite på glaset med ett fint sandpapper så färgen fäster? jag kan påpeka att det är ett hörnakvarium. jag skall sedan silicona i btn moduler men har inte råd nu. har någon förslag hur man kan göra sådana själv? jag har gjort egen bakgrund innan.

    mvh joakim hjalmarsson

    "Idiot Wind"
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    om vi talar om baksidans "utsida" så finns något som man brukar kalla "hobby färg", så hette faktiskt den jag använde. Det finns på små burkar i många nyanser och är i stort sätt bara vanlig vattenfäg som barn använder fast tjockare så att den blir heltäckande. Fördelen med denna är att man faktiskt kan tvätta bort den med en vanlig trasa vilket ju kan vara bra om man ångrar sig eller misslyckas.

    Blank eller matt spelar ingen roll eftersom allt ser lika dant ut när man betraktar det igenom glaset. Om man sedan struntar i att tvätta bakrutan så blir det faktiskt ganska bra när algväxten har kommit igång, förutsatt att man har målat med en färg som går i samma ton som alger. Mörkgrön, mörkblå, mörkgrå, svart.

    Sen är det bara att fästa moduler eller cementklädda frigolitbitar när man har möjlighet att skaffa dessa. De mörka bevuxna glasytorna ser då ut som oändliga grottor.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    Arbetssätt...