Få rent algig ölandssten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    #16
    Som Bright_Blue redan sagt: det enklaste är väl att bara gräva ner stenarna under sanden? (Sand har väl dom flesta akvarister mängder av hemma.) Under sand = inget ljus. Inget ljus = inga alger eftersom dom dör. Eller? Algerna kanske redan är döda men sitter stenhårt fast ändå? Att bara vända på stenar så att den algiga sidan hamnar nere i sanden tycker jag annars är ett väldigt enkelt sätt att få bort alger.
    Daniel Andréasson

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #17
      Ursprungligen postat av Mike_Noren
      De vet med andra ord om att de snackar skit, och håller fast vid detta nonsens för att de investerat så mycket prestige i frågan.

      Det blir tyvärr ofta väldigt fel när nånting blir en "symbolfråga" och får tonvis med prestige i sig.
      OK, där ser man. De här forumet är bra! Man lär sig saker. Tack.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • mpimbwe
        Användare
        • december 2004
        • 170

        #18
        Jo att vända stenar och gräva ner dem kan man ju roa sig med om man har tid. Jag tog den snabba enkla och effektiva vägen =)... dessutom så hade de klorinet jag köpte någon sorts miljömärkning. Har inte kvar flaskan men det skulle inte vara farligt att spola ner eller liknade då det skulle brytas ner, får väl lita på det då jag ej är kemist
        /Andreas (Karlstad)

        Under uppbyggnad:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Daremot ar det dar nya bakteriedodande joxet potentiallt ratt otrevligt da det bioackumuleras och man bor val inte halla klorin direkt i avloppet da det ju faktiskt dodar bakterier.

          Kan ju papeka att en bekant som agnar sig proffesionellt at bakteridodning var over till mig for ett tag sedan. Vi skulle doda en massa ackel i koket och pa toan (tank 100% fuktighet i 100 ar) och han tyckte genast att klorin var utmarkt da det inte ens skulle hamna i avloppet. Det dar nya antibakteriella joxet gav upphov till gutturala laten och namnandet av antikrist.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #20
            Dessto mindre kemiska ämnen som andvänds desto bättre är det väl? Även om Klorin nu inte är tok farligt så göär det väl ingenting om andvändningen minskar. Eller?
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • matek
              Användare
              • december 2004
              • 32

              #21
              Utan att ha gjort någon aktuell undersökning bland miljöforskningens frontlinjer så tror jag ändå att Klorinfrågan är i stort utagerad. Klor som grund för bildandet av otrevliga klororganiska föreningar finns överallt i stor mängd och därför var det osjyst att hänga ut just Klorin som skedde. Det är ju förstås ändå en bra synpunkt att man ska vara återhållsam med alla kemikalier.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Matek: grejen är att under normala betingelser bildas inte några polyklorerade organiska föreningar av klorin. Klorin är utspädd hypoklorit, det är inte lika reaktivt som klorgas.

                Kommentar

                Arbetssätt...