Hur stabil är 5cm filtermatta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Hur stabil är 5cm filtermatta

    Fundera på att sätta in filter matta 5-10cm bred och 30-40cm hög med en tjocklek på 5cm.Undra lite om den filter storlekn räcker är ju ingen fena på blå mattan.
    Men undra nu hur stabil mattan är om det är risk att den viker sig.
    Tycker 10cm är för tjockt i yngelburkar man vill ju inte att mattan viker sig för lätt om man har 5cm.
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Du får ju lägga till någon cm på karets bredd på filtermattan om det är så jag har tänkt att du ska göra, dvs dela av ett kar med filtermatta?. Man får helt enkelt pressa i den så att den spjälas fast ordentligt. Om du nu ska sätta in en filtermatta och göra ett filterfack så får man silicona fast glaslister så att mattan sitter ordentligt
    Senast redigerad av Cutekid; 17 november 2005, 18:17.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Jag hade tänkt sätta en glaskiva på kortsidan och pressa mattan mellan glsakivan och bakglaset.

      Kommentar

      • panna
        Användare
        • december 2004
        • 233

        #4
        Det fanns en bra artikel i CB. En portabel filterkammare med blå matta. mvh Jouni

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          När filtermattan är ny och fin så är det inga problem med att den viker sig. När den däremot har suttit i ett tag och blivit full med slamm och skit så finns det en risk. Jag hade detta problemet (i min filterkammare) tills jag läste det ypperliga förlsaget att slå filtermattan mot något för att "tvätta" den. Jag drog min matta i bergsväggen samtidigt som jag sköljde den några ggr. med 25-gradigt vatten. Den blev som ny igen och inget mer strul med att den böjer sig. Så nog tycker jag att det räcker med 5cm (den var 10 från början men jag skar den på mitten när strulet med att den vek sig började).

          Så här såg min filterkammare ut i 250-baljan: http://www.ornemark.com/pic_display.asp?id=15

          Men tänk dig för. Om det är ett kar som står för visning i vardagsrummet så blir det väldigt fullt med en filterkammare på det här viset. Då hade jag mycket hellre böjt filtermattan i ett hörn (ungefär som den finurliga idén med den portala). Då får du iofs. en filtermatta som synns men du slipper se in i allt slam och skit som samlas där inne. Är det däremot i odlingssyfte eller likn. spelar det ju absolut ingen roll.
          Senast redigerad av roccster; 18 november 2005, 10:11.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • nike69
            Användare
            • augusti 2005
            • 172

            #6
            Jag använder samma teknik som du funderar på. Saken är väl att det knappast är någon större fara att den viker sig om du ska ha den i ett yngelkar,därför man har oftast lite slö pumpar där.
            Jag har även samma teknik i ett 720 liters med en 3000l/h pump, och där viker den sig såklart när den blir proppfull för pumpen är så pass mkt starkare.
            så jag tror mycket hänger på hur pass stark pump du kommer använda
            Fisk gör dig smart !

            / Niklas

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Varför lägger du inte två glaslister en på bakrutan och en på gavelrutan sedan spänner du filtermattan i en båge mellan glaslisterna.
              det finns flera fördelar tex mattan blir stummare även så finns inga hörnor som dom kan gömma sig bakom men det är också mycket snyggare.
              vänligen
              Christer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Jag funderade på dit förslag CF men då måste man har en vid båge annars blir det veck på mattan.
                Samt det det tar mer plats men ska ner i lokalen nu och tesat i verkligheten och se vad som blir bäst.
                Men som du söger CF det är mycket snyggare lösning

                Kommentar

                • nike69
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 172

                  #9
                  Jag har även den varianten i mina kar som CF nämner. den varianten kräver mer filtermaterial Men är inte det bekymmret,så tycker jag också att bågen är bästa alternativet.Bara att limma 2 stoppklackar för filterret lägga ett powerhead bakom med ett utblås på simutrymmessidan. smidigt värre.
                  Fisk gör dig smart !

                  / Niklas

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    jag har bara filterhörnor, s.k. bågar där mattan går från bakrutan till gaveln. Bästa filterlösningen jag använt hittills.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1321

                      #11
                      Hur som helst, en synlig filtermatta är ALDRIG någon skönhet.....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Bang on target Hank!

                        Men det var så jag menade men inte kunde få ur mina fingrar trots att jag använde hundra ord?!?

                        PÅFYLLNING!!!
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Hank
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1321

                          #13
                          Ursprungligen postat av roccster
                          PÅFYLLNING!!!
                          Men hallå!
                          Har du redan börjat?
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                          NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            bmw, jag har tyvärr varit borta från ciklidsidan sen i sommras. Sista jag läst om dig "ditt projekt" så blev det lite vajsing med stömmen,kortslutning och en massa död fisk.

                            Nu undrar jag hur du gick till väga, blev det en sidkanalare eller har du pumpar i samtliga kar?


                            Ang. filtermattan så tycker jag att det enklaste och "snyggaste" är en böjd matta från bak till sidorutan. Satte in en 10 cm matta i var hörn "bak" i mitt 500 l. där det går 15 st koi. Fungerar mycket bra. Jag har en sidkanalare som ger 12000 l.luft/tim. Den driver allt till ciklidodlingen oxå.

                            Tomas

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              12000 liter/min är det.

                              Tomas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...