bygga eget ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sullgucku
    Användare
    • september 2005
    • 89

    bygga eget ytterfilter?

    Nån som vet mer om det hembyggda ytterfiltret på Zoopets sida?
    Hur är slangarna fästa i avloppsröret, är skarvmuffarna siliconade eller håller dom tätt ändå, vad är röret fyllt med (filtermatte kuber eller runda discar hela längden)?
  • Sullgucku
    Användare
    • september 2005
    • 89

    #2
    Ingen som provat den lösningen?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Håller på att bygga ett sådant, men lösningarna är inte helt klara än. Får se var det landar. Ju fler grejer man kan få ihop med riktiga "skruvkopplingar", desto bättre tror jag det är. Har inte haft vatten i mitt filter än, men som jag tänker är det säkrast att silicona mycket - verkar hålla tätt ändå, men i allafall.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Per kan du peta in länken här?
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • pleco
          Användare
          • april 2002
          • 516

          #5
          Jag har byggt droppfilter av avloppsrör ,först körde jag filtret i 10dagar utan att limma skarvmuffarna och slangkopplingar och det va helt tätt och läckte ingenting ,men trots det vågade inte köra utan limmning så för säkerhets skulle limmade jag med plastlim .
          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

          Kommentar

          • Sullgucku
            Användare
            • september 2005
            • 89

            #6
            Här är adressen till filtret, http://www.zoopet.com/index.php?opti...284&Itemid=143

            Patrik, vad har du för lösning vid slangfästerna i avloppsröret?, resten verkar vara skruvkopplingar/slangnipplar.

            om man limmar går det då att få isär sen?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jag trixar med en "specialare". Från avloppsröret går det fint att komma ner i en dimension på 50 mm med tillbehören till avloppsrören (olika muffar och liknande, som även syns på länken). De har jag tänkt att limma med silicon - siliconet fäster inte 100 procent på plasten, men tillräckligt för att det ska bli verkligt tätt (tror jag i allafall - det syns även lite silicon på bilderna i länken, och jag har sett andra som kört liknande grejer...). Därmed går det också att plocka isär när det ska göras rent, men man får limma om det då.

              Just för att slippa göra rent själva filtret så köpte jag också ett vattenfilter som finns med på länken ovan. Körde i ett 60 micron förfilter, som jag sett till att det går att montera loss själva behållaren på hyfsat lätt. Torde gå att köra mycket länge utan att behöva göra rent den sönderklippta blå filtermattan i röret.

              Problemet jag har kvar att lösa är övergången från 50 mm avloppsrör till slang. Har köpt två slangkopplingar som nästan passar i 50 mm röret. Vet inte riktigt om jag vågar lita på dem, men från dem så går det i vart fall entums-gängor. I den dimensionen finns det en massa sluga dammtillbehör som passar, även kopplingar direkt mot slang. Kör med 19 mm slang.

              Det enda jag har lurat på som förbättring av länktipset är att vända filtret upp och ner jämfört med bilden. Borde vara lättare att få ut all luft då.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Wee!! Nu har jag siliconat filtret och tvättat all sönderklippt filtermatta. I morgon ska det kopplas och testas för läckage!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Sullgucku
                  Användare
                  • september 2005
                  • 89

                  #9
                  Hur gick det med ditt filter?

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Stressade lite för mycket, så siliconet hade inte härdat... *morr* Kopplingen mot slangen vek sig när jag vattenfyllde filtret (i badkaret turligt nog), så nu har jag limmat om det och låter det ligga för härdning ett bra tag. Ska försöka hitta någon förstärkning till kopplingen också, som "drar in" den och håller fast den i rätt läge.

                    Hur går det med ditt? Någon som vet om killen som kom med tipset även finns här på ciklid.se?

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Gugges

                      #11
                      Det är jag som har gjort den där beskrivningen, den blev inte så ingående eftersom det "bara" var en tävling.. jag har fått några frågor efter det och jag vet att en hel del av dem är igång ute i landet!

                      Fråga på så ska jag se om jag kan svara på frågorna

                      Här är mina svar på några frågor som har varit uppe här:

                      "Hur är slangarna fästa i avloppsröret, är skarvmuffarna siliconade eller håller dom tätt ändå, vad är röret fyllt med (filtermatte kuber eller runda discar hela längden)?"

                      -Som synes på bilderna så har jag använt avsmalningar, tanken bakom detta var att få en låg ingång och en lite högre utgång för att få ut luft ur röret, i slutändan så fick jag montera röret lite lutande uppåt med utloppet högst för att lätt bli av med all luft i röret.
                      Muffarna håller tätt ändå, silikonet var en nojjgjrej om det skulle droppa, men det gör det inte, silikonet fäster inte på plasten utan lossnar efter en tid eller sitter löst.
                      Jag ska förtydliga en sak som jag ångrar inte står med på zoopet.. cirkulationspumpen ska sitta sist i kedjan! man vill undervika att trycksätta filtret med mer än häverteffekten, pumpen ska alltså bara pumpa från sista utloppet på filtret till akvariet!! annars kan det säga "plopp" ar testat det med fast i badkaret som tur är!

                      I ändarna på filtret så har jag avsmalningar, i de avsmalningarnas lock så gjorde jag så att jag fyllde dem med kemisk plast(fick det av en bekant men antar att det är som epoxy fast de använder det till tankar) som härdade, sen borrde jag ett hål i det och gängade det och sen körde jag med gängtejp och en 1" slanganslutning i det. lite bökigt alltså...

                      Röret är fyllt med filtermatta, man bör ha en stor bit i ändarna annars riskerar de att sätta sig i utloppet på filtret, så en "disc" i slutet och i början så kan man fylla det med vad som.. filterbollar funderade jag på länge...


                      Jag har även borrat ett hål 5cm under ytan så att det tar in luft om det skulle börja läcka, jag har en "propp" till det hålet som jajg sätter i vid vattenbyten, men det gäller ju inte bara detta ytterfilter utan vilket som

                      I förfiltret har jag en finporig filtermatta som fångar upp en jäkla massa gojs, med kranarnas hjälp så är det lätt att stänga till där och ta ut förfiltret och göra rent den mattan, det gör att man inte behöver göra rent den stora filterbehållaren...
                      Senast redigerad av Gäst; 02 december 2005, 12:43.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Gugges,
                        sanslöst bra!! Tackar verkligen för tipset - filterkapacitet i sjöciklidkar går helt enkelt inte att överdimensionera!! En fråga jag har på studs är hur du löste kopplingen mellan reduktionsmuffarna (110 till 50 mm) och vidare? Det är där jag har problem. Hur driver du filtret, är en annan fråga? Trycker du in vatten i det eller suger du igenom det?

                        Nu har jag låtit siliconet härda någon vecka, och inte ens genom kraftigt fysiskt våld får jag väck kopplingarna mellan 50 mm avloppsrör och entums skruvkopplingar. Låter dem därmed sitta, men det har förbrukat lite onödigt utrymme. Kom i efterhand på att vanliga 50 mm stopp skulle funkat bättre, om jag samtidigt fixat genomföringar till dammtilbehör, borrat hål med hålsåg samt siliconat dem.

                        Foton i närbild på hur du löst just kopplingen mellan 50 mm avloppsrör och vidare skulle jag uppskatta!!

                        Återigen - stort tack för tipset!! Har sparat mig mycket pengar trots många missar under byggandets gång, och det torde ge en bra skjuts i akvariet när filtret är igång.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Gugges

                          #13
                          hoppsan höll på att redigera mitt förra inlägg med ett par svar på frågor som var tidigare i tråden

                          Jo just det, förfilterbehållaren finns överallt, har man medicinerat så kan man sätta i en kolpatron och vill man "klara" vattnet så kan man köpa en av de finporiga filterena som finns att köpa till, men jag tog en vägpinne och värmde ut dem på en 17mm hylsa så passa den bra, med en massa hål i pch filterpatroner till nått eheim innerfilter så passade som handen i hansken
                          Senast redigerad av Gäst; 02 december 2005, 12:48.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Jepp, såg det precis!! Instämmer i "hoppsan"!! Tackar för svaren!!

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Gugges

                              #15
                              ett par bilder till finns här

                              Kommentar

                              Arbetssätt...